Суперстан: Илимдүүлөргө суроо - Суперстан

Перейти к содержимому

Сыр сөзүм кандай эле?    Каттоо   
Форумдан кенен издөө
  • > Негизги темалар
  • > Билерман
  • > Дин жана философия
  • ЖАЛПЫ ЭРЕЖЕЛЕР
  • Соңку билдирүүлөрдү кароо
  • RSS поток
  • RSS поток
  • (364 бет)
  • +
  • « 1
  • ←
  • 152
  • 153
  • 154
  • 155
  • 156
  • →
  • Акыркы бет »
  • Сиз жаңы тема ача албайсыз
  • Темага жооп жаза албайсыз

Илимдүүлөргө суроо

#3061 Пользователь офлайн   sister   01 Май 2015 - 11:44

  • Супер-активист
  • Перейти к блогу
  • Тайпасы: Кыймылы жок
  • Билдирүүсү: 2 000
  • Катталган: 04 Июль 14
  • Соңку аракети: 24 Янв 2020 01:12
  • Жынысы:Эркек
  • Калаасы:Бишкек

Акыркы убакта "жин кириптир" , "жин тийиптир" , "жин чыгаруу" - дегендерди коп угуп калдык. Жин чыгаруучу молдолор дагы кобойуп кетти. Байкаштырып корсом мындай корунуш Азияда эле кенен тараптыр: Орто, Борбор жана Чыгыш. Албетте, Сауд Аравиясы Чыгыш Азияга кирет, бирок ал жерде "жин чыгаруучу молдо" - деген тушунук жок экен. Ойлондурчу нерсе: жин кируу, жин чыгаруу корунуштору пайгамбарыбыз убагында болду беле? Анткени мындай тематикада хадистерди таба албай койдум.

brother
  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

#3062 Пользователь офлайн   Patriot...kg   01 Май 2015 - 21:16

  • Супер-активист
  • PipPipPipPip
  • Перейти к блогу
  • Тайпасы: Тартип бузгандар
  • Билдирүүсү: 3 194
  • Катталган: 10 Март 15
  • Соңку аракети: 30 Июн 2018 05:08
  • Жынысы:Эркек

"Жин" экиге бөлүнөбү?
Кафр жана мусулман болуп?
Роналду - бул кайталангыс талант
  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

#3063 Пользователь офлайн   kerakg   01 Май 2015 - 21:23

  • Активист
  • Перейти к блогу
  • Тайпасы: Кыймылы жок
  • Билдирүүсү: 1 082
  • Катталган: 19 Ноябрь 14
  • Соңку аракети: 27 Янв 2017 08:05
  • Жынысы:Эркек
  • Калаасы:Талас жери.

sister (01 Май 2015 - 11:44) жазган:

Акыркы убакта "жин кириптир" , "жин тийиптир" , "жин чыгаруу" - дегендерди коп угуп калдык. Жин чыгаруучу молдолор дагы кобойуп кетти. Байкаштырып корсом мындай корунуш Азияда эле кенен тараптыр: Орто, Борбор жана Чыгыш. Албетте, Сауд Аравиясы Чыгыш Азияга кирет, бирок ал жерде "жин чыгаруучу молдо" - деген тушунук жок экен. Ойлондурчу нерсе: жин кируу, жин чыгаруу корунуштору пайгамбарыбыз убагында болду беле? Анткени мындай тематикада хадистерди таба албай койдум.

Пайгамбар саллаллаху алейхи васалламдын убагында жин кирген бир баланы алып келгенде, Пайгамбарыбыз колуна жыгач сандал менен тап берип, жинди баладан чыгуусун буйрук берет, жин чыгып бала сакайып кетет.
Ал жин убакыттын өтүшү менен Пайгамбарыбыз бул дүйнөдөн өткөндө кайрадан ошол эле сакайган инсанга кайра кирген болот, андан жин чыгаруу үчүн ошондогу окуяга күбө болгон Сахабага алып келишет, ал Сахаба колуна жыгач сандал алып жинди чыгарууга аракет кылат, бирок жин Пайгамбарды тааныганы үчүн чыкканы, а Сахабага баш ийбей чыкпай койгондугу тууралуу хадис бар. бир китепте бар эле эсимден чыгып жатат.
Ал жиндерди чыгаруучу молдолордун көбөйүшү, ошол ооруган адамга жин кирген, кирбегенин билбегендигинде болууда, себеби белогорячка адамды деле сага жин кириптир деп тыянак чыгарганында же бир белгисиз бир ооруларды жин кирди деп дем салышкандыгында.
Жин кирген адамдан жин чягаруу үчүн, жин илимин толук билүү керек болот, болбосо ошол дем салган адам өзү зыян тартып калуу мүмкүн,
Орто азия эмес баардык жерде жин деген жетиштүү жандар, болгону аларда каалаган эле адамга кирип алуу мүмкүнчүлүгү чектелген, адамга кирүү үчүн да бир себеп болуу керек,
жиндерди биз көрө албайбыз, а ал жиндер бизди көрүүгө, угууга жөндөмү бар, ошондуктан жин туралуу билбеген нерселерибизди айта берүү жакшы эмес болот.

Билдирүүнү түзөткөн: kerakg: 01 Май 2015 - 21:33

Адамга эң кыйын, күндөн күнгө адам болуу.
  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

#3064 Пользователь офлайн   kerakg   01 Май 2015 - 21:56

  • Активист
  • Перейти к блогу
  • Тайпасы: Кыймылы жок
  • Билдирүүсү: 1 082
  • Катталган: 19 Ноябрь 14
  • Соңку аракети: 27 Янв 2017 08:05
  • Жынысы:Эркек
  • Калаасы:Талас жери.

Patriot...kg (01 Май 2015 - 21:16) жазган:

"Жин" экиге бөлүнөбү?
Кафр жана мусулман болуп?

Жиндер да адамдардай эле Жаратканга кулчулүк кылууга жаратылган жандар, мусулманы каапыры да бар, периштеден айырмасы, жиндер да бала чакалуу болуп көбөйүшөт, адамдан айырмасы алар бизди көрө да уга да алат, биз жиндерди көрбөгөнүбүз бизге жакшы, ал да Алланын бизге болгон ырайымы, ато и так жиндибиз, жүрмөкбүз да жиндерден сөөк талашып, Алла бизди кечирсин.

Билдирүүнү түзөткөн: kerakg: 01 Май 2015 - 21:57

Адамга эң кыйын, күндөн күнгө адам болуу.
  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

#3065 Пользователь офлайн   Patriot...kg   02 Май 2015 - 22:01

  • Супер-активист
  • PipPipPipPip
  • Перейти к блогу
  • Тайпасы: Тартип бузгандар
  • Билдирүүсү: 3 194
  • Катталган: 10 Март 15
  • Соңку аракети: 30 Июн 2018 05:08
  • Жынысы:Эркек

"Этегиме кир келип" ушундайды окуп калдым бул нени түшүндүрөт?
Роналду - бул кайталангыс талант
  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

#3066 Пользователь офлайн   naz85   02 Май 2015 - 22:22

  • Момун
  • Перейти к блогу
  • Тайпасы: Кыймылы жок
  • Билдирүүсү: 40
  • Катталган: 15 Май 14
  • Соңку аракети: 12 Июл 2015 22:49

саламатсыздарбы менин да суроом бар жин кирген адам кандай болуп ооруйт аны кантип билишет,жин адамдин ичинде канча убакытка дейре билинбей журо берет,кантип сактаныш керек?анан намаз окуган адамга кириши мумкунбу кенир маалымат берсениздер алдын ала рахмат
  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

#3067 Пользователь офлайн   kerakg   02 Май 2015 - 22:22

  • Активист
  • Перейти к блогу
  • Тайпасы: Кыймылы жок
  • Билдирүүсү: 1 082
  • Катталган: 19 Ноябрь 14
  • Соңку аракети: 27 Янв 2017 08:05
  • Жынысы:Эркек
  • Калаасы:Талас жери.

Patriot...kg (02 Май 2015 - 22:01) жазган:

"Этегиме кир келип" ушундайды окуп калдым бул нени түшүндүрөт?

Этегиме кир келип десе, ал аял затына тиешелүү убакыт болуп эсептелет.
Этек кир деп кыргыздарда айызы (менструация) келген убагын айтат.
Адамга эң кыйын, күндөн күнгө адам болуу.
  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

#3068 Пользователь офлайн   naz85   02 Май 2015 - 22:26

  • Момун
  • Перейти к блогу
  • Тайпасы: Кыймылы жок
  • Билдирүүсү: 40
  • Катталган: 15 Май 14
  • Соңку аракети: 12 Июл 2015 22:49

анан да бул жин чыгаруу бизнеске айлангандай борбордук мечите 500$жогору дордой жакта кунуно 1000сом муну оз кулагым менен угуп ооз ачылды
  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

#3069 Пользователь офлайн   naz85   02 Май 2015 - 22:27

  • Момун
  • Перейти к блогу
  • Тайпасы: Кыймылы жок
  • Билдирүүсү: 40
  • Катталган: 15 Май 14
  • Соңку аракети: 12 Июл 2015 22:49

анан да бул жин чыгаруу бизнеске айлангандай борбордук мечите 500$жогору дордой жакта кунуно 1000сом муну оз кулагым менен угуп ооз ачылды
  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

#3070 Пользователь офлайн   baksid   03 Май 2015 - 00:21

  • Карапайым
  • Перейти к блогу
  • Тайпасы: Кыймылы жок
  • Билдирүүсү: 297
  • Катталган: 29 Декабрь 07
  • Соңку аракети: 11 Июн 2023 05:30

Topcubai (28 Апрель 2015 - 08:51) жазган:

Ассалааму алейкум ва рахматтулооху ва баракатуху. Нурмухаммад таксыр,келгениниз аябай жакшы болду.Эми жок дегенде бир кунго бир жолу болсо дагы кирип турунуз таксыр.Ханиф агам дагы,Дауд таксыр дагы кирип турса жакшы болмок да.Тема боюнча суроо бере кетейин эми,мына баарыбыз малды билебиз,анча мынча мал деле болсо керек ар бирибиздин уйубуздо.Кышы менен жампасын(нажасын)бир жерге жыйып,жайында кургатып алып,ал кургагандан кийин аны менен уй жылытабыз,тандырга салып,ошонун арты менен нанды бышырып жейбиз,очокко калап,тамак бышырып ичебиз туурабы?Эми суроо:Нажжас арам болуп эсептелет дагы,анын кызматы аркылуу бышкан тамак аш адал болуп калабы?


Уалейкум салам! Эти желген малдын кыгы жана заарасы нажас эмес!
Аллаhтын Нурун ооздору менен (үйлөп) өчүрүүнү каалашат! Бирок, каапырлар жаман көргөнү менен Аллаh Өзүнүн Нурун толук (бүт ааламга) жеткирет! (Сафф:8)
  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

#3071 Пользователь офлайн   umar92   03 Май 2015 - 02:35

  • Активист
  • Тайпасы: Кыймылы жок
  • Билдирүүсү: 413
  • Катталган: 03 Сентябрь 13
  • Соңку аракети: 19 Июн 2024 21:29
  • Жынысы:Эркек

Patriot...kg (01 Май 2015 - 21:16) жазган:

"Жин" экиге бөлүнөбү?
Кафр жана мусулман болуп?

Оа болунот биз сыяктуу еле еркек уургачысы болот
  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

#3072 Пользователь офлайн   Axli_Sunna_Val_Djama   03 Май 2015 - 04:49

  • Активист
  • Перейти к блогу
  • Тайпасы: Кыймылы жок
  • Билдирүүсү: 629
  • Катталган: 26 Апрель 14
  • Соңку аракети: 06 Мар 2017 12:35
  • Жынысы:Эркек
  • Калаасы:Москва калаасы

baksid (03 Май 2015 - 00:21) жазган:

Уалейкум салам! Эти желген малдын кыгы жана заарасы нажас эмес!

Ошондо койдун кыгын тепселеп келип, намаз окусак боло берет дегенинизби?
Нажас эмес деп жатасыз.
Не спеши помогать тем, кто не просил тебя об этом.
Не лезь с советами, к тем, кто их не спрашивал.
Цени себя, свое слово, свои мысли.

  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

#3073 Пользователь офлайн   kerakg   03 Май 2015 - 10:02

  • Активист
  • Перейти к блогу
  • Тайпасы: Кыймылы жок
  • Билдирүүсү: 1 082
  • Катталган: 19 Ноябрь 14
  • Соңку аракети: 27 Янв 2017 08:05
  • Жынысы:Эркек
  • Калаасы:Талас жери.

naz85 (02 Май 2015 - 22:27) жазган:

анан да бул жин чыгаруу бизнеске айлангандай борбордук мечите 500$жогору дордой жакта кунуно 1000сом муну оз кулагым менен угуп ооз ачылды

Биз бул дем салган адамдарды, өздөрүнөн угуп, көрмөйүн бир нерсе деп айтуу кыйын.
Ал эми жин илими жок жин чыгаргычтар, алар жинди чыгара албайт, себеби жиндер дем салган адамды көрүп, угуп да турат, ошондон дымын чыгарбай алты айга жери, андан ашып да жүрө алат, аны сакайды дейт, акча алат, бирок ал адамдан чыкпаган болот. илимсиз молдолорду күнөөкөр кылат,
Адамга эң кыйын, күндөн күнгө адам болуу.
  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

#3074 Пользователь офлайн   kerakg   03 Май 2015 - 10:19

  • Активист
  • Перейти к блогу
  • Тайпасы: Кыймылы жок
  • Билдирүүсү: 1 082
  • Катталган: 19 Ноябрь 14
  • Соңку аракети: 27 Янв 2017 08:05
  • Жынысы:Эркек
  • Калаасы:Талас жери.

naz85 (02 Май 2015 - 22:22) жазган:

саламатсыздарбы менин да суроом бар жин кирген адам кандай болуп ооруйт аны кантип билишет,жин адамдин ичинде канча убакытка дейре билинбей журо берет,кантип сактаныш керек?анан намаз окуган адамга кириши мумкунбу кенир маалымат берсениздер алдын ала рахмат

Жин адамга кирүү мүмкүнчүлүгүн колдоно алат, бирок баардык эле жиндер адамдарга кире бербейт, алардын да өз алдынча жашоолору бар, жакшысы бар, жаманы бар, илимдуусу, илимсизи да бар,
Иблис адам жаралганга жери, Аллага кулчулук, ибадат кылган өтө илимдүү жан болгон, периштелерге дарс илим окуган, илимине текеберлиги зыянга учураткан.
Жин адамга кирсе адам өлгөнчө көп убакытта да жүрө алат, себебин билбейбиз.
Эл көрсүн намаз окуган адам менен Аллага кулчулук ниетинде намаз окуган адамдын айырмасы болот, адам таза, ичи тышы таза болсо, оозунан келмеси түшпөсө, кесир болбосо, жиндин кирүү мүмкүнчүлүгү жок болот.

Билдирүүнү түзөткөн: kerakg: 03 Май 2015 - 10:22

Адамга эң кыйын, күндөн күнгө адам болуу.
  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

#3075 Пользователь офлайн   Nurmuhammad.   03 Май 2015 - 11:36

  • Активист
  • PipPipPip
  • Перейти к блогу
  • Тайпасы: Тартип бузгандар
  • Билдирүүсү: 894
  • Катталган: 14 Ноябрь 14
  • Соңку аракети: 08 Дек 2015 13:28

naz85 (02 Май 2015 - 22:26) жазган:

анан да бул жин чыгаруу бизнеске айлангандай борбордук мечите 500$жогору дордой жакта кунуно 1000сом муну оз кулагым менен угуп ооз ачылды


Ага ооз ачылыштын деле кереги жок. Алар ошол жинди окугандан кийин аларга атака болот жиндер тараптан,алар ошондой нерселер менен алышат.
Анын озунун жолдору болот.
Мисалы мындай айтайын тушунуктуу болуш учун. Бир адам ооруйт аны срочно операция кылдырыш керек аны операция кылган адам бекер кылбайт да. Ага канча меенет эмгек кетет. Аны ошол окуусун окуган билген адам жасайт да корунгон адам жасай бербейт операцияны. А аларга раазы болуп беребиз. Себеби ал адам бул дуйнодо жашаш керек деп. Анан бул жин оорусу чынында мындай оорулардан 1000 эсе жаман болот. Андай оору менен ооруганды ооруканага да жаткырбайт. Башка жака алып баргыла деп эч ким аларды жолоткусу келбейт. Мына ушундан да билсек болот бул оору ото оор жаман экенин.
Анан озубуз биир ойлонуп коройлу ошол берген акча туура берилиппи же туура эмес экенби?
А акча табылат 500$-1000сом. Ден соолук адам табылабы же жокпу?
  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

#3076 Пользователь офлайн   Patriot...kg   03 Май 2015 - 12:39

  • Супер-активист
  • PipPipPipPip
  • Перейти к блогу
  • Тайпасы: Тартип бузгандар
  • Билдирүүсү: 3 194
  • Катталган: 10 Март 15
  • Соңку аракети: 30 Июн 2018 05:08
  • Жынысы:Эркек

Шайтан не себептен бейиштен куулду эле?
Роналду - бул кайталангыс талант
  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

#3077 Пользователь офлайн   eldar96   03 Май 2015 - 12:41

  • Супер-активист
  • Перейти к блогу
  • Тайпасы: Кыймылы жок
  • Билдирүүсү: 6 254
  • Катталган: 12 Март 15
  • Соңку аракети: 11 Июл 2024 01:56
  • Жынысы:Эркек
  • Калаасы:КЫРГЫЗСТАН

Patriot...kg (03 Май 2015 - 12:39) жазган:

Шайтан не себептен бейиштен куулду эле?


Кытай тарыхчысы Сыма Цянь (б. з. ч. 145—86-жж.) өзүнүн «Ши цзи» «Тарыхый жазмалар» эмгегинде белгилегендей, б. э. ч. 201 -ж. хунндардын падышасы Модэ шанүй (кыт. шанүй тенир куту) түндүккө жана түндүк-батышка согуштук жортуулга чыккан. Бул жортуулда ал көз карандысыз бир катар: генгүн, динлин, синьли ж. б. урууларды каратып алган. Бул маалыматтын кыргыз тарыхы үчүн мааниси өтө зор. Генгүн (гэгунь, гяньгун, циг, кигу, кыямут, камут, когыр, кыргур ж. б. варианттары бар) деп кытайлар байыркы кыргыздарды аташкандыгы шгамде толук далилденди.

Ушул маалыматтан кыргыздар б. з. ч. III к. аягында эле болгондугун, алар ээлик кылган жерлер бар экендигин билебиз. Ошентип, «кыргыз» деген этноним, түбү түрк тамырынан тараган азыркы элдердин ысымдарынын эн байыркысы болуп саналат. Өзбектер, уйгурлар, казактар, түркмөндөр, татарлар, башкырлар ж. б. түрк элдерине тиешелүү этнонимдер бир кыйла кийинчерээк пайда болгон.

Кыргыздардын байыртадан бери сакталып келген энчилүү аты болгон «кыргыз» этноними боюнча талаш-тартыштар көп мезгилден бери эле жүрүп келүүдө. Бул терминди түрк тилдеринин негизинде гана чечмелөөгө болот. «Кыргыз» этнонимин чечмелөөдө элдик вариант (элдик этимология) менен илимий вариант бири-биринен кескин айырмаланат.

«Кыргыз» аталышын элдик чечмелөө аракеттери көбүнчө уламыш түрүндө кездешет. Элдик вариант бул этнонимди «кырк» деген санга жана «кыз» деген сөзгө (кырк кыздан тараган урпактар), же «кырк» сан жана «огуз» этнонимине (кырк огуз бирикмеси), айрым учурда «кыр» сөзү жана огуз этнонимине (кырдагы т. а. тоолуу аймактардагы огуздар) болуп түшүндүрүү менен мүнөздөлөт.

«Кыргыз» этнонимин илимий негизде да чечмеленүүдө. Окумуштуулар лингвистикгшык жана ономастикалык усулдарга таянуу менен «Кыргыз» этнонимин ар кыл бөлүктөргө ажыратып түшүндүрүүгө аракет жасашат.

Аны н айрым варианттары: 1. «Кырк» жана «йүс» («кырк жүз», В. Радловдун пикири); 2. «Кырк» жана «эр» («кырк кшпи, Ахмед Тоган); 3. «Кыра» жана «гыз» («кара чачтуу эл» Д. Айтмуратов); 4. «Кыргуу» «кырг» жана ага көпчүлүк санды туюнтуучу «ыз» мүчөсүнүн жалгаштырылышы («кызылдар» К. Петров); 5. «Кырг» жана «огуз» («кызыл огуз» т. а. түштүк огуздар же батыш огуздар, Н. Баскаков); 6. «Кыргын», «кыргыт», «кыргыз» (албырган жүз, көк көздүү эл

А.Кононов); 7. «Кыргыз» (кырылгыс, түгөнгүс, жаңыланып туруучу, түбөлүктүү, женилгис эл А. Өмүркулов); 8. «Манас» эпосунун «Жайсан» варианты боюнча кыргыз кырк ууздан (т. а. Ууз хандын кырк уулунун тукуму) таралган эл ж. б.

«Кыргыздар» деген терминдин орто кылымдардагы көчмөндөр арасында (Енисейден Уралга чейин) кеңири тарагандыгына караганда: «кыргыз» деген термин «сак» деген термин сыяктуу эле адепки учурларда «кайраттуу, күчтүү, эр жүрөк, баатыр жоокер, күжүрмөн адам» деген түшүнүктү берген этностук мааниге караганда социалдык маанини көбүрөөк түшүндүргөн даңазалуу ат болгон. Ошондуктан бир кыйла көчмөн уруктар өздөрүн «кыргыз» деп атоого аракет кылышкан, — деген божомол чындыкка жакын.

Ошентип, «кыргыз» этноними белгилүү бир уруунун же уруулар бирикмесинин энчилүү аты катары пайда болуп, кийинчерээк Борбордук Азиядагы көпчүлүк элдердин жалпы аталышына айланган даңазалуу, да сыймыктуу да этноним болгон.

Тарыхый жазуу булактарында б. з. ч. III к. тартып эске алынган кыргыздардын ата журту тууралуу да ар түрдүү пикирлер айтылып келген. Сыма Цяядын эмгегинде кыргыздар эскерилгени менен алардын турган жери жөнүндө эч нерсе айтылган эмес. Айрымдар алгачкы кыргыз журту Еннсейде (Енисей чон дарыя дегенди түшүндүрөт) болгон дешсе, башкалары азыркы Түндүк Батыш Монголиядагы Хыргыз-Нур (Кыргыз Көл) аттуу көлдүн аймагыяда болгон деп жоромолдошкон. Акыркы божомол Кыргызстандын тарыхнаамасында көп жылдар бою басымдуулук кылып келген.

Кытайлык байыркы тарыхчы Бань Гу (б. з. I к.) өзүнүн «Хань шу» — («Хань сулалесинин тарыхы») эмгегинде: «Кыргыздардан чыгышта 7 мин ли (1 ли 500 ж) узактыкта хунндардын шанүйлөрүнүн ордосу жайгашкан», деп жазат. Археолог профессор Ю. Худяков, синолог Л. А. Боровкова жана азыркы кыргыз тарыхчылары бул маалыматка негизденип, кыргыздардын б. з. ч. I к. журту Чыгыш Теңир-Тоо аймагында болгондугун далилдешүүдө. Бул журт азыркы Чыгыш Түркстандагы Манас, Кара-Шаар сыяктуу шаарлардын түндүк тарабында, Боро-Хоро тоо кыркасынын түндүгүндө орун алган. Байыркы түрк элдеринин ичинен хунндар, усундар, динлиндер, дилдер ошондой эле Чыгыш Түркстандагы индиевропалык тилдерде сүйлөгөн калктар (юэджилер т. а. тохарлар) эзелтен кыргыздарга коншу болгон.

Кыргыздардын байыркы Ата Журту көчмөн мал чарбачылыгын жүргүзүүгө, кандайдыр бир даражада дыйканчылык менен кесиптенүүгө, кол өнөрчүлүктүн түрун өнүктүрүүгө (металл иштетүу, зергерчилик, жыгач усталык, тери иштетүү, кнйиз жасоо, өрмөчүлүк, оймочулук ж. б.), ан уулоочулук кесиптин, аскердик өнөрдүи жана оюн-зооктун өнүгүшүнө мүмкүнчүлүк түзгөн берекелүү жайлардын бири болгон.

Б. з. ч. I к. ортосунда хунндардын башчысы Чжичжи өзүнүн армиясын кыргыз жоокерлери менен чындап Енисейдин Миң-Өзөн өрөөнүндө жайгашкан урууларды басып алат. Ушундан кийин кыргыздардын негизги бөлүгү өздөрүнүн жаны мекенине (Енисейге) келишкен деген пикир бар. Хунндар болсо Енисейде көпкө кармалбай азыркы Кыргызстандын аймагына көчүп келишип Талас өрөөнүнө отурукташып калган. Бул жерден б. з. ч. 36-ж. хунндарга кытайлар кыйраткыч сокку урат. Чжичжи хан туткунга алынып башы кесилет.

Бул маалымат боюнча кыргыздардын жаңы ата конушка Енисейге жылышы хунндардын саясаты менен байланышат. Кээ бир изилдөөчүлөр кыргыздардын Енисейге көчүп барышын башка себептер менен түшүндүрүп, бөлөк мезгилди көрсөтүшөт.

Кыскасын айтканда, кыргыздардын Енисейге көчүп барышынын себептери, мезгили жөнүндө тарыхый маалымат эч бир жерде жазылган эмес. Мүмкүн, андай жазуу булактары тарыхчылардын колуна тийбей жаткандыр.

Кытай тарыхчысы Сыма Цянь «Тарыхый жазмалар» эмгегинде белгилегендей, негизинен азыркы Монголиянын аймагын жердеген хунндардын бийлик эгеси Модэ шанүй 6, з. ч. 201-ж. түндүккө жана түндүк-батышка согуштук жортуулга чыгып, көз карандысыз бир катар уруулар менен катар кыргыздарды өзүнө каратып алганын билебиз.

Кыргыздар Модэ шанүйгө баш иерде өзүнчө мамлекеттүүлүккө ээ болгон десек болот. Демек б. з. ч. III к. сонунан тартып кыргыздардын мамлекеттик бирикмеси Хунндардын күчтүү дөөлөтүнө баш ийип, анын таасири астында Өнүккөн.

Хунндар түзгөн көп этностуу мамлекетте этностор аралык маданий аралашуу жүрүп, байыркы түрк этносторунун тилдик жана каада-салттык жакындыгы күчөгөн. Хунндардын саясий башкаруу практикасы жана аскердик өяөрү байыркы кыргыздар тарабынан өздөштүрүлдү. Натыйжада кыргыздар да хунндар сыяктуу эле оң канат, сол канат, чордондук топ «ичкилик» болуп жиктелүүсүн уланткан. Хунндардын саясий орбитасында калган кыргыз кошуундары кытайлык империяга ж. б. мамлекеттерге каршы согуштарга хунндар менен бирдикте катышкан.

Дал мына ошондуктан кыргыз тарыхый баатырдык дастандарынын башаттык доору хунндар Борбордук Азияны бийлеген заманга барып такалаары тууралуу жоромолдодо чындыктын үлүшү чоң.

Хунндар дөөлөтүн Цзүйдихэу-шанүй бийлеп турган маалда б. з. ч. 99-ж. кытай аскерлери хунндардын ээликтерине кол салып, бирок жеңилет. Ошондо колго түшкөн кытайлык бир каарман колбашЧы Ли Лин хунндарга кызмат өтөөгө макул болот. Анткени ал Кытайга кайтып барса, аны өлүм жазасына тартышмак болчу.

Цзүйдихэу- шанүй Ли Линге өз кызын күйөөгө берген жана «батыш канаттагы чжуки-бек» деген титулду ыйгарып, ага Енисейлик кыргыздардын журтун хунндардын атынан башкарууну ташпырган. Ли Лин менен анын хунн аялынын урпактары кыргыздарды Чыңгыз хандын жортуулу башталганга чейин бийлеген, Улуу Кыргыз дөөлөтүн негиздеп, уйгур кагандыгын 840-ж. талкалаган кыргыз каганы да Ли Линдин тукуму болгон деген божомол бар.

Саясий бытырандылыкка кириптер болгон Хунн дөөлөтүнүн борбордук башкаруусу начарлаган кырдаалда — б. з. ч. 56-ж. кыргыздар саясий көз карандысыздыкка, эгемендүүлүккө жетишишкен. Алардын чордондук аймагы Чыгыш Теңир-Тоонун түндүк (тескей) жагында Боро-Хоро тоо кыркасы менен Дзосотин-Элисун чөлүнүн ортосунда жайгашкан.

Дал ушул жылдан тартып жазуу булактарында эң алгачкы ирет Кыргыз падышалыгы тууралуу эскертилет (кытайлык байыркы тарыхчы Бань Гу чакан кыргыз мамлекетин «го» «падышалык» термини менен белгилеген). Байыркы кыргыздардын бул чакан өлкөсү географиялык обочо абалына байланыштуу бир нече жыл бою хунндардын көңүлүнөн чыгып, кыргыздардын мамлекеттүүлүгүнүн жаны башаты болуп калды.

Б. з. ч. 49-ж. гака түндүк хунндардын башчысы Чжичжи-шанүй азыркы Манас шаарынын аймагындагы Уцзи падышачылыгын талкалал, батыш жагындагы Кыргыз падышачылыгын, алардын түндүктөгү Динлин өлкөсүн каратып алды. Чжичжи-шанүй кыргыздардын өлкөсүндө саал байырлап, андан ары Кангүй падышачылыгы менен ымала түзгөнүнө байланыштуу батышка жүрүшкө чыккан. Чжичжи-шанүйдүн жүрүштөрүнө байланыштуу айрым кыргыз аскер топтору б. з. ч. 48-42-жж. Талас өрөөнүнө чейин келгендиги айрым изилдөөчүлөр тарабынан белгиленүүдө.

Кыргыздар б. з. 1-У кылымдарда Кыргыздар Теңир-Тоонун чыгыш тарабын мекендеп турган. Түрк урууларынын теле (төөлөс) саясий бирикмесине коншу катары эскерилген кыргыздар тууралуу кытай булактары «Яньцинин (КараШаардын) түндүгүндө, Ак-Тоонун жанында» жайгашкан эл катары сыпаттайт. Ушул эле булактан динлиндердин бир катар бөлүктөрү кыргыздашканын, айрым хунндар да кыргыздарга кошулганын биле алабыз.

Жалпысынан алганда, байыркы доордоя бери аты жазуу жүзүндөгү тарыхый жыляаамаларда белгилүү кыргыздар өздөрүнүн узак жолду басып өткөн тарыхында башка түрк уруулары менен жуурулушуп, Борбордук жана Орто Азиянын (азыркы саясий термин боюнча Ички жана Борбордук Азиянын) бир далай түрк эмес элдеринин өкүлдөрүн ассимиляциялап келген. Алардын байыркы тарыхынын Чыгыш Теңир-Тоолук баскычы б. з. V к. акырына чейин созулган.



*************************************
  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

#3078 Жолоочу_Kosmopolitka_* 03 Май 2015 - 12:42

  • Тайпасы: Жолоочу
  • Соңку аракети:

Намазга жаны эле киришкен эркек заты суроолорду билбей туруп, мечитке калбай барып имамга ээрчип окуса намазы кабыл болобу? Т.а Суроолорду айтпай эле намаздын суннот парз кыймылдарын жасап дегендей...
  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

#3079 Пользователь офлайн   eldar96   03 Май 2015 - 12:44

  • Супер-активист
  • Перейти к блогу
  • Тайпасы: Кыймылы жок
  • Билдирүүсү: 6 254
  • Катталган: 12 Март 15
  • Соңку аракети: 11 Июл 2024 01:56
  • Жынысы:Эркек
  • Калаасы:КЫРГЫЗСТАН

Kosmopolitka (03 Май 2015 - 12:42) жазган:

Намазга жаны эле киришкен эркек заты суроолорду билбей туруп, мечитке калбай барып имамга ээрчип окуса намазы кабыл болобу? Т.а Суроолорду айтпай эле намаздын суннот парз кыймылдарын жасап дегендей...


алыбай аалына жараша дейт канча билсе болушунча аракет кылып окуй бериш керек бирок жок дегенде намазда окула турган суроолорду уйронуп алыш керек болгону 3 4 эле суроо

*************************************
  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

#3080 Пользователь офлайн   Topcubai   03 Май 2015 - 12:47

  • Супер-активист
  • Перейти к блогу
  • Тайпасы: Кыймылы жок
  • Билдирүүсү: 3 238
  • Катталган: 19 Март 14
  • Соңку аракети: 28 Фев 2022 17:04
  • Жынысы:Эркек
  • Калаасы:Лейлек

baksid (03 Май 2015 - 00:21) жазган:

Уалейкум салам! Эти желген малдын кыгы жана заарасы нажас эмес!


Жоок,адаштыныз таксыр,анда алардын кыгы нажас болбосо,тамак турундо дагы жесек боло берет экен да ээ?Таксыр,мен бул боюнча коп адамдардан сурадым,алардын баары бир ооздон "харам" болбойт,себеби, биз аларды отун катарында иштетип жатабыз,ал куйуп,кулго, чокко айланып жатпайбы,демек жеген тамагыбыз халал болуп эсептелет деген таксыр.
Уулум, мен сени менен сыймыктанам! Андыктан бардык жеңишин менин жеңишим болуп эсептелет!
  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

  • ← Мурунку тема
  • Дин жана философия
  • Кийинки тема →

  • (364 бет)
  • +
  • « 1
  • ←
  • 152
  • 153
  • 154
  • 155
  • 156
  • →
  • Акыркы бет »
  • Сиз жаңы тема ача албайсыз
  • Темага жооп жаза албайсыз

Теманы 17 колдонуучу окуп жатат
Колдонуучулар 0, коноктор 17, жашыруун колдонуучулар 0

Билдирүүнү өчүрүү

Кароолордон өчүрүү

Билдирүүнү сайттын башкармалыгы көрө алат

Себеби:

Темадан өчүрүү

Билдирүү толугу менен өчүрүлөт


  • Жогоруга
  • Форумдун тизмегине
  • Cookies тазалоо
  • Бардык билдирүүлөрдү окулган деп белгилөө

Статистика работы системы

  • Азыр убакыт: 09 Авг 2025 20:09

Внешний вид

Маалымат-маанайшат порталы
2006-2020 © SUPER.KG
Кыргыз Республикасы, Бишкек шаары,
Төлөмүш Океев, 39/7
Тел.: +996 312 882 500
portal@super.kg
SUPER.KG порталына жайгаштырылган материалдар жеке колдонууда гана уруксат.
Жалпыга таратуу SUPER.KG порталынын редакциясынын жазуу түрүндөгү уруксаты менен гана болушу мүмкүн.
Мобилдүү версияМобилдүү версия
Эрежелер Эрежелер

Система для сообществ IP.Board.
Зарегистрирован на: ОсОО "SUPER.KG"

Рейтинг@Mail.ru
Биз социалдык тармактарда: