Суперстан: Назима - Суперстан

Перейти к содержимому

Сыр сөзүм кандай эле?    Каттоо   
Форумдан кенен издөө
  • > Негизги темалар
  • > Мен кыргызмын!
  • > Адабият жана поэзия
  • ЖАЛПЫ ЭРЕЖЕЛЕР
  • Соңку билдирүүлөрдү кароо
  • RSS поток
  • RSS поток
Баракча 1 - 1
  • Сиз жаңы тема ача албайсыз
  • Тема жабык

Назима Назима

#1 Пользователь офлайн   jigit.paren   19 Июнь 2016 - 20:17

  • Супер-активист
  • Тайпасы: Жаран
  • Билдирүүсү: 3 654
  • Катталган: 27 Апрель 13
  • Соңку аракети: 07 Фев 2025 10:21
  • Жынысы:Эркек
  • Калаасы:Каракол

НАЗИМА 1-болук

Повесттин башкы кейипкери Назима шаарга жаңы келгенде укмуштуу окуялуу, татаал күндөрдү баштан кечирет. Чечкиндүүлүк, темирдей эрк, чынчылдык гана ага кыл үстүндө турган өмүрүн сактап калууга, кыйынчылыкка коркпой каршы туруп, жеңип чыгууга жардам берет...

I

Барып-келип, жолго чыгууга баары даяр болду. Буюм-тайымга толо эки жол сомке ийин тирешип, залдагы жүк жыйылган сандыктарга жанаша турат. Капталында Nike деген белгиси бар сомкенин сырты көгүш келип, кыйгач түшкөн кызыл тилкелери бар. Бул сомкеге көбүнесе өзүнүн жайкы кийми салынган. Фирма белгиси бир туруп хоккей таякчасын элестетсе, бир туруп кыял толкундарында калкыган узун куйрук өрдөк өңдөнүп кетет. Анан калса, сол беткейи бар, бирок оң беткейи жок көк мелжиген элкин тоого да окшошуп кетеби, кандай? Бул урунулган, арка жана ийин тасмалары жок, түсү аяптоор оңгон эскирээк сомке эле, бирок тасмалардын темир төңөлүктөрү дале өз ордунда экен. Аны айыл арасынан сиңдиси Аида издеп таап келген. Назиманын туугандары сомкени сат дешсе, ээси чалкасынан кетти. Ал эски буюмду сатып, пайда тапканды ыксыз көрүп, анчейин кармата салмак болду. Бирок Назима жаат сомке бошоду дегиче ээсине кайтармак, эгер кокус жоготуп алышса, ордуна жаңысын сатып бермек болушту. Сомке ээсинин бул сунушка макул болуудан башка аргасы калбады.
Апасы райборбордон сатып алган экинчи сомкеде кынтык жок: кол жана ийин тасмалары өз ордунда, колго көтөрөм дейсиңби, же жанагы спортчуларга окшоп, бир ийинге илип алам дейсиңби, же артындагы кош тасмасын эки ийинге илип, мектеп сомкесиндей жонго көтөрүп алам дейсиңби, өз эркиң. Каптал чөнтөктөрү, ички кат-кат тосмолору толгон-токой, баары сыдырмалуу, бирөө тургай эки сыдырма салынгандары да бар. Белгиси Adidas, сырты көк ала, Nike'тан биртике чаканыраак. Адеп ал буюмдарын ушул сомкеге шыкады, бирок ага оокатынын теңи да батпай калды. Аны көргөн апасынын заманасы куурула түштү. Ал дүкөн кыдырып жүргөндө сомке көзүнө чоң эле көрүнгөнүн айтып, көп чыйпылыктады. Эми минтип бир баштыктын айынан эл караган бети жер карап калса, неси эп? Ошондо Аида айыл аралап кетип, Nike'ты жок жерден таап келген.
Калган кийим-кече, самын, суусамын, тиш жуугуч сыкма, тиш щетка сыңары майда-бараттар ушул сомкеден орун алды. Буларды ал адегенде сиңдиси Аидага таштап, шаардан кутусу бузула элек жаңыларын сатып алмак болгон, бирок анда шаардыктар аны тиш жууганды биле элек жапайы элеттик да, эми мында келип, адам боло баштаган тура деп ойлоп калышмак.
Алардан тышкары, апасы Гүлиза эжесине аманаттаган оокат-аш да ушул сомкеде. Кыз оболу ошол эжесиникинде убактылуу жашай турмак. Эки даана чучук, бир пакет курут, азыноолак сүрсүгөн кой эти, эки желим шишеде үч литр кымыз. Алардын ичинде институтка өтүү сынагына керек эки окуу китеби да бар. Ал эми бул сомкедеги эң мукум оокат – чоң таңгак акча эле, анын теңи өзүнүкү, калганы – классташы Бердибектин апасы шаардагы уулуна аманаттаган дасмия. Ошентип, бул сомке чакан болсо да, чоңунан кыйла салмактуу чыкты. Арийне, бул акчадан улам эмес экени айтпаса да белгилүү.
Кыз адегенде чоочун кишилердин акчасын алгысы келбеди, бирок жүрө-бара макул болду. Анын үстүнө, Бердибектин апасы акчаны ага табыштамак болгондо, кызды үйүнө чакырып, колунда барын дасторконго коюп, барпаңдап жатты. Эттин жогуна бушайман боло, кызга атайлап картөшкө булап берди. Ал бул акчаны адеп Макебайдын уулу Элеманга аманаттагысы келгенин айтты. Ал ушул тапта айылга келип, кайра аз күндө шаарга кайтмак ойдо жүрүптүр. Колуктусу, шаардык кыз, азыр аны менен кошо мында келген өңдүү. Жакында экөө үйлөнүп, шаарда той беришет имиш. Жигит колуктусун ата-энеси менен тааныштырганы алып келиптир. Бирок жөн жүрбөгөн неме айылдан бодо мал жүктөп, шаарга алпарып сатат имиш деген сөз да жетип жатты элге.
– Акчаны ага берерин го бересиң, бирок анын кайра колуңа тиери эки анжы. Аны Элекең ошол замат жумшайт, коротот. Ал азыр да көчөмө-көчө кыдырып, арзан мал издеп жүрөт дешти. Мында алганын шаарда эки эсе кымбатка сатат. Аны менен токтоп калса кана, анан дагы бирдеме сатып ала коёт, ошентип, колундагы акчасы айлампага түшкөн чамындыдай чимирилди да, кетти. Анан кантип акчаңы андан өндүрүп аласың?.. – деди улгайган аял. – Анын жанында сен, албетте, башка кеп. Ушул ишке бир жарап бер. Бердибек келмек эле, бирок зарыл иши чыгып калды өңдөнөт, келе албадым деп айттырып ийиптир. Эми кышка жакын келем дейт, бирок азыр акчага муктаж экен. Тапканымды түйүп берип жатам ошого.
Назима анын карый түшкөнүн байкады. Жоолугунан астынан ак аралаш суйдаң чачтары баёо баш багат, чекесин майда бырыш тордогон. Анын кебин угуп жатып, кыз өз апасын эстеди. Ал да соңку кезде мурдагыдан чөгө түшкөндөй. Бердибектин апасынан жаш, бирок бат карып баратабы, кандай. Эки ууртундагы бырыштары да мурдагыдан даана, таасын көрүнөт. Кантсин, атасынын өлүмүнөн улам ушинтип калды да, байкуш…
– Азыр жаштар шаар деп эле энтелешет, – деп кошумчалады Бердибектин апасы, – шаарга барса эле чекеси торсуктай болуп кете тургансып. Ырас, алар үчүн мында жумуш тургай, анын жыты да жок. Эл минтип итке минип отурса, кайдагы жумуш? Шаарды көздөгөндөр ал жакка байыйм деген үмүттө кетишет. Күндөрдүн биринде байлыкка тунуп, ак боз ат минип, кайра келем деп ойлошот. Кудай багын ачып, байып кеткендери да болот дечи. Бирок алардын да артка кайра келем деген ою демейде таш кабат. Акчаң барда шаарда жашоо деле жаман эмес да. Тапканыңды бир мекемеге же банкеге салып кой да, курсакты сылап жата бер. Аныңды кудай өзөгүнөн жалгап, өзүнөн өзү арбый берет. Мында болсо, акчаң менен деле тапканың ошол ит азап. Көргөн-билгениң мал, ага болсо, жыл он эки ай көз керек.
Назима ичинен таң калганы – бул жөнөкөй айыл аялынын акылга каныктыгы, оголе баамчылдыгы. Албетте, ал илгери мугалим болуп иштеген, сабаттуу жан. Назиманын мектепти бүткөнүнө аз эле болду, карысы бар, жашы бар дегендей, мугалим аттуу кудая шүкүр эле, бирок бул кишидей эстүү жан саналуу.
– Билем, сага менин уулум жагат, – деди ал анан. – Ал да сени жакшы көрөт. Бизге койсо, экөөң үйлөнүп алып, түтүн булатып кетсеңер кана. Жердин жети түбүнө кетпей эле, ушунда, ата-энеңердин көз алдында өсүп-өнсөңөр. Балдарыңар да чоң ата-чоң энесин караан тутуп эсеймек. Мунун эмнеси эрээн? Бул тээ алмустактан келаткан каада. Жок, силерге шаар эле керек. Ал жерде го, ар ким өзүн өзү билет. Кээ бири мээнет кылып байыгысы келсе, дагы бири – акча дегенде өңгөнү тебелеп-тепсөөдөн таюу тартпайт. Кээ бирөө бай күйөөнү эңсесе, алда кими бай колуктуну шынаарлайт. Барып-келип эле максаты – бат байып кетүү. Шаар жашоосу жаштарды шайтандай азгырат, туура жолдон аздырат.
– Жаштардын баары эле сиз айткандай эместир, – деди Назима, кемпирдин уулу жаны өзү жөнүндө айтканына биртике уяла түшүп.
– Баарыбы, баары эмеспи, айырмасы канча? Кетиштиби, – артка жол жок. Алда бирөө мында карып, өлөрүнө аз калганда гана кайтышат. Ошондо гана алар шаардан кетүүгө батынышат, негедир шаарда өлгүсү келбейт эч кимисинин. Тууган жердин тузу тартат деген ушул да. Кара жер ылгабайт, өлгөндүн баары ага бирдей. Элине кайткандын көбү тапкан акчасына кан сарай кура башташат. Алда бири мээнетинин үзүрүн көрүүгө үлгүрүшсө, калганына ал да жок. Бул каада дагы канча уланат, так айталбайм, бирок менин көзүм тирүүдө солк эте койбос. Жерибиздин берекеси учуп баратат. Анын сырттандары четте. Алардан бери дегенде өзү жашап, чекеси жылыбаган кан сарай гана калат. Өзүнө буйрубаган үй өңгөгө буйрумакпы, өзүнө жукпаган оокат башкага жукмакпы. Көрүп-билип эле жүрөбүз, жада калса, өз тукумуна да насип болбойт анысы. Аңгыраган айылды болсо, эми чоң бир карылар үйү деп койсо да болот.
Назима унчукпады. Чоң эненин айтканы чын, антсе да азыркы жашоонун оп тарткан арышына бөгөт бере алар башка кудурет күч табыла койбос. Бул да тээ алмустактан келаткан каада. Мына ал өзү да эртең жол жүргөнү турат. Өмүр учугу кай жерде түгөнөт, айталбайт. Бирок ал учук бул айылда эмес экенине анын ыйманы кепил. Турмуш ыгы ошондой. Демек, мындан ары ал өз айлы үчүн конок укугуна гана ээ. Кыргыздар кыз бүлөнү деле жеринен конок санашат. Турмушка чыккыча ал аманат конок, анан ата-энеси аны анык ээсине – күйөөсүнө табыштап бериши абзел. Андан соң кыз ата үйүнүн босогосун кайра ардактуу, сүйгүнчүктүү конок болуп аттайт. Назима, азыр өзүн кыз туруп, үйүнөн, айлынан биротоло кетип бараткандай сезет. Бул кордук эмей, эмине?.. Ойлоп-ойлоп, өзү да жашып кетет. Бул анын жеке турмушундагы чоң ашуу, ал ашуудан кийинки жашоосуна жол ачылат.
Бул жайда Бердибек айылга келбеди. Демек, келип ата-энесин көрүүгө чолосу болбой калса, анда аны тушап турган бир илинчек бар. Оболу ал Астанага жумушка кетти деген сөз жеткен айылга, бирок ал жактан көп өтпөй кайра келиптир. Азыр шаардагы бир курулушта имиш. Демек, анын деле азыр көптүн бириндей аягы сай таппай, бозуп жүргөн кези белем.
Бирок ал эмне үчүн акчага муктаж боло калды экен? Ата-энесине акча жибергендин ордуна, кайра акча сураганы не жорук? Өзү иштеп жүрсө, тапканы бир башына жетпейби? Кантсе да, бул башка жанга туюк нерсенин түйүнү Бердибектин өзүнө, кала берсе, бир кудайга маалым. Ыгы келсе, сурап билер.
Ал экөөсүнүн бири бирине чырайы оң экенин апасы бекер жеринен кулак кагыш кылып жаткан жери жок. Кыз Бердибекти тырмактайынан билет. Бери келе, ал өзү жигиттин сынына толдум го жоручу. Азыр минтип ойлобой калды. Аны бир жылдан бери көрө элек. Кышында ал айылга бир келип кеткен. Экөө бири бирин издешкен жок. Анан ал шаарга кетти, кыз айылда калды. Азыр ал экөө аалам мейкининде ээн калган ажырым эки жылдыздай бири биринен көз жеткис ыраакта эле.
Балким, ал азыр башка кыз менен жүрүп кеткендир. Тигине, Элемандын шаарга кеткенине бир жыл толо элек, айылга байдын кызын жетелеп келди. Эмне, ошончо эле Бердибек Элемандан кем жаралган жан беле? Жок, керек десе Элеман Бердибектин чаңына да илешпейт. Антсе да, азыркы Бердибек деле илгерки Бердибек эместир. Анын апасы айткандай, шаардагы жашоо азыр кимди болсо да тотуча токсон кубултар.
Кагаз акчаны чогултушканда, майда-чүйдөсү арбын аяптоор чоң таңгак болду. Жаңысы, эскиси аралаш, бирок эреже катары эски, бырышкан, тамтыгы чыккандары басымдуу. Булар өзүнүн алгачкы шуудурун, жыпар жытын, жылт-жултун жоготконуна көп болгон. Акча тунук целлофанга оролуп, ак акрил жип менен бекем таңылды. Кыз адеп аны кол сомкесине салмак болду. Бирок бери келе, керегин кол сомкеге алып, калганын кичи сомкеге катууну чечти. Антпесе, кол сомкеден керек болгон учурда күзгү, тарак сыңары майда буюм-тайым алмак болсоң да, таңгак колуңа илээшип, беймаза кылгыдай. Анан калса, чоң таңгак кичине сомкенин кеминде теңин ээлеп жүдөтмөк. Тиги сомкеде ал суук көздөн да далдада болот.
Мында, элет жеринде, майда акча көп жумшалат. Азыр да түзүк, мындан он-он эки жылдай илгери, азыркы акча жаңы чыкканда, чоң акча тургай, майда акча да көзгө сүртүүгө дары болгон. Акча дегенди көзү менен көрүп, колу менен кармагандар саналуу эле.
Баамдаса, колундагы жыйырма миң акча беш жүздүктөрдөн кырк кагаз менен чогулат экен. Миң сомдуктардан жыйырма даана керек болот окшойт. Жүз долларлыктар менен бул таңгакка беш эле кагаз берет дешти билгендер. Ырас, долларды ал өзү эмкиче түшүндө да көрө элек. Укканы да. Бар дасмиянын теңи өзүнүкү, калганы – Бердибектин апасыныкы.
Назиманын институтка өтмөк ою бар. Андан башка эмне кылмак? Иштейин десе, билген кесиби жок. Кесиби болгон күндө да, айылда кай жумуш? Элдин көргөн-бакканы мал, бирин-серин жеке менчик малы. Мектепти былтыр Бердибек, Элемандар менен бирге бүтүргөн. Окуусу жаман эмес эле. Былтыр эле окууга өтөйүн деген, бирок жокчулук кол-бутту тушап, ага жол бербеди. Атасы мурдагы жылы каза болуп, былтыр анын ашын беришкен. Нак акчасы барбы, малы барбы, апасы ошол аш деп жүрүп, бүт жылас кылды. Эми мал короо аңгырап ээн турат.
Элемандын карындашы чымын-куюн болуп чуркап келгенде, ал сапарга жүрчү саатты акыйып күтүүдө эле. Кудай буюрса, эртең, таң сүрө жолдо болот.
– Шаарга баратсаңыз, байкем сизди макул болсо өзүм менен ала кетейин деди. Алар жеңем экөөсү эле. Сизден акча албайм деди.
– Ал качан кеткени жатат?
– Бүрсүгүнү.
– Мен эртең жөнөйм. Демек, жолубуз эки анжы. Бирок баары бир байкеңе ыракмат деп кой.
Негедир Назиманын Элеман менен кеткиси келбеди. Колуктусу көлөкөдөй ээрчип жүрсө, ортого кыпчылып не бар? Мектепте экенде, Элеман анын артынан көп акмалаган. Азыр алардын арасы ажырым: Элеман шаарда, кыз мында. Элеман азыр шаарда эмне иш менен алек экенин өзүнөн башка эч ким билбейт. Бири окуйт десе, бири иштейт дейт. Сырттан окууга өткөн дегендер да бар. Көбүнчө алып-сатуу менен алек имиш. Илгери аларды кызыл кулак дешчү эле деп калат апасы. Дагы бир аты чайкоочу имиш. Апасынын сөзүн баамдаса, эл илгери чайкоочусу болобу, кызыл кулагы болобу, көп жактыра берчү эмес окшойт. Анан тагдырдын тамашасын көрүп ал: чоң мамлекет ыдырап, башка каран күн түшкөндө эсил кайран эл өмүрү кылбаган кесиби – соодага күнү түшүп калбадыбы. Ал жашоонун бир четин Назима өзү да көрүп калды. Ушул эле облустун борбору көчө четин бербей, алуучудан сатуучу көп болгон элден бака-шака түшүп жатып калбадыбы. Ошол соода жан сактатты элди. Соода деп тиги жердин жети түбүнө чейин тентип кетишпедиби. Эми болсо, ким ушуну кесип кылып байып кетсе, мөөрөй ошонуку.
Элемандын да иши илгерилеп, багы ачылган дешет. Чириген бай болбосо да, мында минип келген машинесин өзү тапкан акчага сатып алыптыр. Колуктусунун атасы капчыгы калың неме дешет. Үйлөнүү тою шаардагы айтылуу ресторандардын биринде өтөт, ал дүңгүрөгөн чоң маараке болот деп күтүлүүдө дешет. Анан эмнеге аны менен бирге кеткиси келип калды экен? Жөн эле эскини эстеп, чер жаза бир сүйлөшсөкпү деген ойдо айтты окшойт мунусун, болду-болбоду. .. ( Уландысы бар )
  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

#2 Пользователь офлайн   jigit.paren   19 Июнь 2016 - 20:28

  • Супер-активист
  • Тайпасы: Жаран
  • Билдирүүсү: 3 654
  • Катталган: 27 Апрель 13
  • Соңку аракети: 07 Фев 2025 10:21
  • Жынысы:Эркек
  • Калаасы:Каракол

НАЗИМА 2-болук

Кара көгүш микроавтобус Mersedes облус борборунан чыкканда таң небак сүрүп калган. Жүргүнчүлөр көбүнчө, Назима сыңары эле, шаарга окууга өткөнү баратышкан жаш өспүрүмдөр эле. Алар бүгүн таң супа салалекте уйкудан турушуп, аптап күчөй электе таңкы каттам менен шаарга эртерээк жетип алмак ойдо чыгышкан.
Күбүр-шыбыр аз, көбүнүн көзү уйкудан ачыла элек. Ар ким орду-ордунда өз билгени менен алек: бири терезеден сыртка көз салса, дагы бири алдыдагы жолду тиктейт, жана бирөө башын ылдый салып, ойго чөмүп отурат. Ичинде кайра үргүлөй баштагандары бар.
Жол ойлуу-кырдуу, бир туруп эңкейиштесе, бир туруп өр талашып, өйдө тырмышат. Бул жерде бийиктик эки миң метр деңгээлде болуп, Долондун чокусунда үч миң метрди чапчыйт, анан Ысык-Көлгө жеткенде бир миң алты жүз метрге кайра ылдый түшөт, андан ары эңиштөө дагы уланып, жол аягында сегиз жүз метрге жетет. Кыз мунун баарын мектепте, география сабагында эсине сактап калган. География мугалими ошондо бийиктиктин жол бойлоп өзгөрүшүн тактайга чийгенде, ал көк чапчыган жалкы тоого окшошуп калганы да эсинде. Бул сабактан кыздын зээни курч эле, мугалими аны көп мактачу, окууга экономика жаатына өт деп кеңеш берчү. Кыз ичинен мугалим менен макул болсо да, көрүнөө унчукчу эмес. Анткени кийинки кезде экономист, юрист дегендер иттин кара капталынан болуп, көбөйүп кеткенинен анын кабары бар. Кесип тандоодо ал дале олку-солку, бирок ичтей «Аэросүрөт» адистигине ык койчу. Сурамжыласа, бул кесип боюнча даярдоочу окуу жайы өлкөдө жок болуп чыкты. Эми ал окууга инженер-геодезист кесиби боюнча тапшырмакка ниеттенип турган.
Анткени, мектепте жүргөндө геология боюнча алда бир китепче колуна илинип, ушул кесип жөнүндө азыноолак маалымат алган. Кесиптин маңызы – жердин ой-кырын, түрү-түсүн, анын кыртыш сырларын үйрөнүүдө экен. Сырын билсең, дилин билесиң дегендей, тоолордун сыры терең, ага бүт өмүрүңдү жумшасаң да аз.
Бул жөнүндө апасына ооз ачканда, тигинин чеке териси тырыша түштү.
– Аял кишиге ылайык кесип деген түркүн-түмөн, а сенин тандаганың – эркек кишинин кесиби. Кош, окуп бүтүп, дипломуңду алдың дейли. Андан ары эмне? Азыр кесиптүү адис тургай, деле аял-эркеги дебей эл мүлдө жумушсуз. Сен анда кантмексиң?
Апасы ага көбүнчө өз эжеси Гүлизаны өрнөк кылчу. Башка айыл кыздарындай эле, ал да жапжаш кезинде шаарга кеткен. Антсе да, башкалардай ар нерсеге чарпылбай, турмуштан өз ордун тапты. Үстүндө үйү, астында машинеси, жыл сайын үй-бүлөсү менен Ысык-Көлдө эс алат. Жумушу деле жупунудай сезилет, – алда бир мекемеде эсепчи имиш, – бирок жалыйнасы он миңди чапчыйт дейт, оңой бекен? Күйөөсүн айтпай эле кой, алда бир министрликте чоң кызматта, маянасы зайыбыныкынан да эки эсе арбын.
Назима анын сөзүн бузбай укканы менен, жооп кайтарчу эмес. Бир эсептен апасынын сөзүнүн да жүйөөсү бар, азыркы күндө өзүңө жаккан жумуш издебей эле, жан багуунун айласын кылган эп. Замандын арааны жаман. Айылда аты жумуш болсо эле болду, ылгабай баса калышат. Кичинекей кезинде арзыбаган жүз сом үчүн кишини өлтүрүп кетишкенин укканда, апасынын үрөйү учуп, жакасын кармаганына өзү далай күбө болгон. Азыр мындай учурлар азайгандай болду, бирок акча үчүн жан кыюу дале тыйыла элек. Мындай жоруктун мүлдө жоголушу да арсар окшойт, айыл карыялары азыркы кишилер келе-келе таш боор, ырайымсыз болуп кетишти деп жатышпайбы. Германия менен согуш кезинде, өзү ачка болсо да, жакыны менен бир сындырым нанын тең бөлүшчү эле деп калышат алар.
Ошол согуш кезинде болгон бир окуяны Назима атасы тирүү кезинде анын өз оозунан уккан жайы бар. Оорукта калган кишилер, көбүнчө карылар менен балдар, чөп чабыкта иштеп жүргөн кези экен. Буудай, арпа быша элек, бышса да жаңы түшүм чыпчыргасы коробой түгөл майданга кетет. Ооруктагылар да тирүү жан, аларга да нан керек. Бир чымчым нан кайдан тапсам деп акыйып, баарынын эки көзү төрт. Күнүгө тапкан-ташыганын талаага көтөрүнүп келишип, бир дасторкондон даам сызышат.
Ошол күндөрдүн биринде бир жаш аял түшкү чай учурунда жылкы теппей, жылан чакпай туруп, алдындагы нанга түкүрүп салыптыр. Кишилер адеп ага таң кала карашып, уяткармак, тыймак болушуптур. Тигил бир оокумга унчукпай калып, анан болор иш болду дегенби, айтор, шилекейи жеткен нандын баарына жаба түкүрө бериптир. Жанындагы эл аны жапырт тилдеп-сөгүп, эркектери наалатын, аялдары каргышын жаадырып, ордунан туруп кетишиптир. Дасторкон четинде үңкүйүп жалгыз калган аял, бир оокумга унчукпай отуруп, анан ботодой боздоп, бир эчкирип алды дечү эле атасы ыраматылык. Акыры аял бар нанды чогултуп алып, жумушун таштап, үйүнө кете бериптир.
Ошол күнү бул шерменде ишке күбө болгон дагы бир жаш аялдын үйүндө эмчектеги баласы көтөрөм болуп, чарчап калыптыр. Кайгыдан уу жуткан аял баламы өзөртүп өлтүрдү деп, кинени өзүн ачка калтырган берки аялга коюптур да, өч алмакка жулунуп, анын үйүн көздөй жөнөптүр. Обол андан кантип өч аларын өзү да билбеген өңдүү. Чачын жулуп, бетин тытмак, бирок ошентсе эле өлгөн баласын кайра тирилтип алмак беле? Айтор, күүгүм чалышта ал берки аялдын терезе тушуна келиптир. Кылчайып караса, тигил аял балдарына тамак берип отуруптур. Балдары чиедей жаш, баш-аягы беш жан. Ортодо бир бурда нан, балдардын көзү ошондо. Аларга четтен көз салып отурган чоң энеси жашып, көз жашын жоолугунун учу менен сүртүп коёт дейт. Тигил аял ошол бир сындырым нанды тең экиге бөлүп, кенже эки уулуна бериптир. Анда эң улуусунан башка берки экөөсү да кемшеңдеп кирген имиш. Муну көргөн берки аял көзүнө жаш алып, бурулуп артына басып кете бериптир.
Эртеси ошол нанга түкүргөн аялды эл өз тобуна кошпой, өгөйлөп калышыптыр. Ал обочодо, жеке өзү даам сызууга мажбур болгон дечү атасы. Баласы өлгөн аял көпчүлүк менен чогуу болсо да, ичкени ириң болуп, жаны жай таппаптыр. Анан туруп, дасторкондон өз энчисин алып, берки аялды көздөй жөнөптүр. Балким, аны жубатар сөзү, аны менен бөлүшөр муңу болгондур. Ошентип, ал экөөсү бара-жүрө кыйышпас дос болуп, бир нанды тең бөлүп жеп жүрүштү деген эле атасы ошондо.
Назима атасынан ошол аял азыр кайда деп сураганда, ал:
– Согуштан соң, ал Чүйгө көчүп кеткен. Эл оозунан жулуп алган ырыскы акыры ага жукпаптыр дешти: күйөөсү согуштан кайтпай, кырсыктап жүрүп, өлүм-житимден эки эле баласы тирүү калган окшойт. Айылдыктардын бирин-экиси аны ылдыйда жакында эле көргөн сыңары.
Бул кепти эстеген сайын Назима ошол окуя азыр жүз берсе, акыры эмне менен бүтмөк деген соболду өзүнө койчу. Кудай акы, оболу нанга түкүргөн аялды киши жегичтердей тытып жешмек, анан калгандары бири бирин жыра тартышып, будаланып жатып калышмак. Жапайылыкпы? Болсо болор, бирок бул ачуу чындык.
– Чоң кыз, сиз кайда барасыз? – деп сурады кимдир бирөө Назиманын арт жагынан.
Кыз кылчайып карады. Ага суроо узаткан сүйрү бет, шыргыйдай узун, кепка кийген муруттуу жигит экен. Кебете-кейпи жаңы канат каккан мектеп түлөгүнө окшобойт.
– Сиз кайда барсаңыз, мен да ошондо барам, – деди Назима, андан жүзүн бура берип.
– Эң туура чечим, – деди тиги, кыз кулагына башын такай эңкейип. – Мени менен болсоңуз, кор болбойсуз. Сизди мен чекеге черттирбейм.
Анын таанышуу ниетиндеги бул олдоксон жоругуна Назима ууртунан жылмайып койду.
Машине бир калыпта өр таянып баратты. Таң салкыны таза, серүүн тоо абасына аз-аздап сиңип жок болуп, аптап өз күчүнө кире баштады. Жүргүнчүлөрдө үн жок. Алардын алда бири азыр үргүлөмөк мындай турсун, таттуу уйкунун кучагында калган. Жаш айдоочу, тамекисин буркуратып, машинени мотор эмес, өз ой күчү өйдө сүрөп бараткандай, алды жакты кадала тиктейт.
Алыста, күн тийген тоо боорлорунда, булут көлөкөлөрү зор күлүк жөргөмүштөрдөй удургуй көчүшөт. Анда-санда ошол булут жорткон бийикте жырткыч куштар көк түбүнөн түшө калгансып, кайдан-жайдан пайда болушат, алар тоонун күнөс боорлорунан олжо издеп, аба жирей эки-үч айланышат да, кайра учуп капкайда жок болушат.
Терезеден желпиген тоо шамалы жүргүнчүлөрдү сергитет. Чоң жолдогу машине агымы улам толкун сымал сүрүлүп келет – бирде жаалап түрө каптаса, бирде үзүлүп жок болот. Дарчалардан отургандарга бет алды келген машинелердин айдоочулары көрүнөт. Алар чарчаңкы, уйкудан жүдөө.
Назима ойго алдырган абалда. Мына азыр ал шаарга, эжесиникине баратат. Бир карасаң, мында эч эрөөн жоктой. Чыны, бул жорук кызга майдай жагат дешке болбойт. Ал барбас жерге баратат. Убактылуу болсо бир жөн, бирок ашкеби жан кимге жаксын? Ал өз тууганына да жакпайт, анын үйүнө да батпайт. Мейли, баары ал ойлогондой болсун. Институтка өтүп, жатаканадан орун алды дейли. Бир жылдык келишим пулду да төксүн, бирок анда ал таптакыр акчасыз, куржалак калат. Ичип-жеш күнүгө, кийим жаңыртыш айда болбосо да, жарым жылда токтолбой келчү зарыл иш. Анын кышкы кийми да жок. Үйдө эскирээк пальтосу бар, бирок аны кийип чыкса, шаардыктарга шылдың болушу турган кеп. Эски пальтону азыр ким киет? Келишим пулдун теңин төксө, бир аз күн жашаса болот дечи, бирок жарым жыл убакыт көздү ачып-жумгуча бат өтөт. Ошондо алар андан акчанын калган теңин талап кылышар. Бирок аңгыча ал теңи да сууга сиңгендей жок болот, мына ошондо ал сазга белчесинен батат. Күн сайын керектелчү чөнтөк акча деген болот. Шаардагы баскан кадамың – корогон акча деп жүрүшпөйбү. Анча акчаны ага ким берет? Апасы акыркы мыдырын шыпырып берип, аны узатты. Гүлизадан сураганга бети чыдабайт. Антсе, ашкебинин нак кебин кийгени ошол да.
Капыстан мотор чакады, анан үнү өчүп, автобус токтоп калды. Айдоочу от алдырмак болду эле, мотор эпке келер эмес. От алып бараткандай болот да, тык өчөт. Бир туруп чирене ычкынат, анда машиненин моторго жакын жагы бүт калчылдайт. Ал өз ишине жолтоо болгон тулкусундагы алда бир нерседен арылгысы келип, далбас ургансыйт. Бул аракет бир нече жолу кайталанды. Жүргүнчүлөр муну адеп элес алышкан жок. Айдоочу сыртка чыгып, капотту ачты да, күйпөлөктөп бирдеме издей баштады. Ажат ачмакка чыгышкан бирин-эки жүргүнчүдөн башкалары ордуларынан жылышкан жок. Алар айдоочуну күтүп отурушту. Тиги да күйпөңүн токтотподу. Жолоочулар адеп бириндеп, анан топ-тобу менен тышка чыга башташты. Бири жаш, бири улуурак эки жолоочу айдоочуга жакындап келип, бирдемени сурамжылашты, анан кеңеш бере башташты, жүрө-жүрө ага кол учун бергендей да болушту. Ага болбой, автобус көпкө чейин турган жеринен илгери жылбады. ( Уландысы бар )
  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

#3 Пользователь офлайн   aqua.94mema   20 Июнь 2016 - 00:52

  • Супер-активист
  • Перейти к блогу
  • Тайпасы: Кыймылы жок
  • Билдирүүсү: 2 000
  • Катталган: 01 Июль 15
  • Соңку аракети: 23 Сен 2020 18:07
  • Жынысы:Аялзаты

Жазылган .
  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

#4 Пользователь офлайн   mega777   20 Июнь 2016 - 11:30

  • Супер-активист
  • Перейти к блогу
  • Тайпасы: Аким
  • Билдирүүсү: 2 415
  • Катталган: 22 Март 13
  • Соңку аракети: 27 Янв 2021 03:07
  • Жынысы:Аялзаты
  • Калаасы:Атамдын айылы

http://www. super.kg/...B0&fromsearch=1
Кайталанган тема.Тема жабык!

  • Жогоруга of the page up there ^
  • Жооп жазуу Цитата
  • Жооп жазуу Жооп жазуу

  • ← Мурунку тема
  • Адабият жана поэзия
  • Кийинки тема →

Баракча 1 - 1
  • Сиз жаңы тема ача албайсыз
  • Тема жабык

Теманы 1 колдонуучу окуп жатат
Колдонуучулар 0, коноктор 1, жашыруун колдонуучулар 0

Билдирүүнү өчүрүү

Кароолордон өчүрүү

Билдирүүнү сайттын башкармалыгы көрө алат

Себеби:

Темадан өчүрүү

Билдирүү толугу менен өчүрүлөт


  • Жогоруга
  • Форумдун тизмегине
  • Cookies тазалоо
  • Бардык билдирүүлөрдү окулган деп белгилөө

Статистика работы системы

  • Азыр убакыт: 19 Июл 2025 19:36

Внешний вид

Маалымат-маанайшат порталы
2006-2020 © SUPER.KG
Кыргыз Республикасы, Бишкек шаары,
Төлөмүш Океев, 39/7
Тел.: +996 312 882 500
portal@super.kg
SUPER.KG порталына жайгаштырылган материалдар жеке колдонууда гана уруксат.
Жалпыга таратуу SUPER.KG порталынын редакциясынын жазуу түрүндөгү уруксаты менен гана болушу мүмкүн.
Мобилдүү версияМобилдүү версия
Эрежелер Эрежелер

Система для сообществ IP.Board.
Зарегистрирован на: ОсОО "SUPER.KG"

Рейтинг@Mail.ru
Биз социалдык тармактарда: