КҮНСОБОЛ: Азыр өлкөбүздүн карызы 4,7 миллиард доллар. Карыздын дагы өсүшү өлкөбүздүн эгемендигине коркунуч жаратпайбы?
Кыргыз өлкөсүнүн мамлекеттик карызы учурда 4,7 миллиард доллар. Каржы министри Адылбек Касымалиевдин маалыматына караганда, бул көрсөткүч ички дүң продукциянын (ИДП) 55,8 пайызын түзөт. Өкмөт "мамлекеттик карыз алуунун чегин ИДПга карата 70 пайызга чейин" деп бекитүүнү сунуштап жатат. Аталган демилге колдоо тапса, алдыда дагы ири долбоорлорду ишке ашыруу үчүн чоң көлөмдөгү насыяларды алууга жол ачылат. Буга байланыштуу SUPER.KG порталы "Карыздын дагы өсүшү өлкөбүздүн эгемендигине коркунуч жаратпайбы?" деп собол салды.
ЖАПАРОВ: "Тарыхта калышым керек" деген бир адамдын ниетин ишке ашырабыз деп эле альтернативдүү жолду баштап алдык"
Жогорку Кеңештин депутаты Акылбек Жапаровдун пикиринде, карыз алуунун чегин ИДПга карата 65 пайыз деп белгилесек туура болот.
“Өкмөттүн сунушу менен Бюджет кодексине былтыр 3 өзгөртүү киргизгенбиз. Эми бир жылга айланбай каржы министри ИДПнын 70 пайызына чейин деп чек коюп берүүнү суранып жатат. Менимче, мамлекеттик карыз ИДПнын 65 пайызынан ашпашы керек. Мына быйыл Кытайдын Эксимбанкына эле карызыбыз үчүн 60 миллион доллар төлөдүк. 2019-жылы 80 миллион доллар болот. Ошентип 120 миллион долларга жетет. Бирок алардын акчасына куруп жаткан ЖЭБибиз, альтернативдүү жолубуз бүтө элек.
Парламенттин Бюджет жана финансы комитети бүгүн атайын жумушчу топ түздү. Ал алынган карыздардын иштетилгенин иликтеп, каржылык абалыбызды анализдейт. Биз буга чейин карызыбыздын 3 миллиард долларын “сомду, бюджетти бекемдөө үчүн” деген шылтоо менен эле ала бергенбиз. 27 жылда өлкөгө 10 миллиард доллар каражат кириптир. Мындан ары өз күчүбүзгө ишенишибиз керек. Кирешеге карата эле чыгаша кылуубуз зарыл.
Энергетикага ушунча ири карызды жок болуп кетпеши үчүн эле алып бердик. ЖЭБге кеткен 386 миллион долларга 3 жаңы жылуулук борборун курсак болмок. Буга чейин бирөөнүн маанайына карап, бийликке келгендерден коркуп эле пайдасы жок жактарга карыздарды ала бергенбиз. Мен техникалык-экономикалык негиздемеси жок болсо жана жооптуу адамдар көрсөтүлбөсө карыз алынбасын деген талап киргиздим. Депутаттар колдошту.
Жол тармагына да 2 миллиард доллар карыз алганбыз. Бишкек-Ош унаа жолун жакшылап карашыбыз керек болчу. "Тарыхта калышым керек" деген бирөөнүн ниетин ишке ашырабыз деп эле альтернативдүү жолду баштап алдык”, - деди ал.
СУРАБАЛДИЕВА: "Мамлекеттик карыздар келечек муундун моюнуна илинет"
Жогорку Кеңештин депутаты Эльвира Сурабалдиева мамлекет үчүн алынган карыздар эмнеге жумшалганын иликтөө керек деген пикирде.
“Албетте, такыр карыз албаш керек дегенден алыс болуубуз зарыл. Азыр ушунча насыя, гранттарды кайсы министрлер алып, арты эмне болду деген суроо жаралып жатат. Элде да ушул багытта суроо көп. Карыз алуунун чегин ИДПга карата 70 пайызга көтөрүү туура эмес.
Буга чейинки карыздар сарамжалдуу пайдаланылганы шек жаратат. Насыя алуу боюнча келишим Жогорку Кеңештен ратификацияланат. Бирок жакшылап документти карасак консультантка төлөнө турган акчалар көп сумманы чапчыйт. Алардын көбү чет өлкөлүк адистер. Бизге сырттан куратор болуп келип алгандай сезилет. 27 жылдан бери өзүбүздөн консультанттар чыккан жок беле?
Депутаттар буга чейин алынган карыз, гранттардын сарпталышын текшерүүнү демилгелеп, комиссия түзөлү деп жатабыз. Ал акчалардан өлкө кандай зыян жана эмне пайда тапты? Айрымдар “гранттар бекер келди да, анын жыйынтыгына эмнеге кызыгып жатасыңар” деп жатышат. Эгемендүү мамлекет болгондон кийин акчабызды текшерип турушубуз керек. Азиянын кайсы бир мамлекети карызы үчүн бир портун берип кутулду. Бул биз үчүн чоң эскертүү. Мамлекеттик карыз - президентти, депутаттарды ойлонто турган маселе. Мен да кайгырам. Бул карыздар келечек муундун моюнуна илинет. Орусияда 1 миллион жараныбыз иштеп жатат. Жумуш орундарын түзбөсө, анда 27 жылда алынган карыздарды эмнеге жумшашты?” - деди ал.



АТТОКУРОВ: “70 пайыздык чек коюу - популисттик кадам”

кошулду





