Архив
1152
1153
1154
1155
1156
1157
1158
1159
1160
1161
1162
1163
1164
1165
1166
1167
1168
1169
1170
1171
1172
1173
1100
1101
1102
1103
1104
1105
1106
1107
1108
1109
1110
1111
1112
1113
1114
1115
1116
1117
1118
1119
1120
1121
1122
1123
1124
1125
1126
1127
1128
1129
1130
1131
1132
1133
1134
1135
1136
1137
1138
1139
1140
1141
1142
1143
1144
1145
1146
1147
1148
1149
1150
1151
1049
1050
1051
1052
1053
1054
1055
1056
1057
1058
1059
1060
1061
1062
1063
1064
1065
1066
1067
1068
1069
1070
1071
1072
1073
1074
1075
1076
1077
1078
1079
1080
1081
1082
1083
1084
1085
1086
1087
1088
1089
1090
1091
1092
1093
1094
1095
1096
1097
1098
1099
997
998
999
1000
1001
1002
1003
1004
1005
1006
1007
1008
1009
1010
1011
1012
1013
1014
1015
1016
1017
1018
1019
1020
1021
1022
1023
1024
1025
1026
1027
1028
1029
1030
1031
1032
1033
1034
1035
1036
1037
1038
1039
1040
1041
1042
1043
1044
1045
1046
1047
1048
944
945
946
947
948
949
950
951
952
953
954
955
956
957
958
959
960
961
962
963
964
965
966
967
968
969
970
971
972
973
974
975
976
977
978
979
980
981
982
983
984
985
986
987
988
989
990
991
992
993
994
995
996
897
898
899
900
901
902
903
904
905
906
907
908
909
910
911
912
913
914
915
916
917
918
919
920
921
922
923
924
925
926
927
928
929
930
931
932
933
934
935
936
937
938
939
940
941
942
943
844
845
846
847
848
849
850
851
852
853
854
855
856
857
858
859
860
861
862
863
864
865
866
867
868
869
870
871
872
873
874
875
876
877
878
879
880
881
882
883
884
885
886
887
888
889
890
891
892
893
894
895
896
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
829
830
831
832
833
834
835
836
837
838
839
840
841
842
843
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
Популярдуу макалалар
|
КЫРГЫЗ РЕСПУБЛИКАСЫНДА ТӨЛӨМ СИСТЕМАСЫН РЕФОРМАЛОО№820 20-июль -26-июль, 2018-ж.
Реформалоонун алгачкы баскычы 2003-2008-жылдары ишке ашырылып, анын жыйынтыгында бүгүнкү күндө төмөнкүлөр иш алып барууда: Майда чекене жана утурумдук төлөмдөрдүн пакеттик клиринг системасы (СПК) – бул банктар аралык майда жана чекене төлөмдөрдү иштеп чыгуу үчүн каралган; Реалдуу убакыт режиминдеги эсептешүүлөрдүн гросстук системасы (ГСРРВ) – бул система финансы рынокторунда келишилген бүтүмдөр жана башка ири төлөмдөр боюнча тез жана жыйынтыктап эсептешүүлөрдү жүргүзүү үчүн каралган; «Банктар аралык процессинг борбору» – ЖАКтын базасында түзүлгөн бирдиктүү банктар аралык процессинг борбору. Бул Кыргыз Республикасынын «Элкарт» улуттук төлөм системасынын жалгыз оператору болуп саналат. Өлкөбүздүн экономикасында төлөмдөр жана эсептешүүлөрдүн бардык түрүн дал ушул системалар аркылуу нак эмес түрдө жүргүзүү мүмкүнчүлүгү түзүлгөн. Төлөм системасын өнүктүрүүнүн экинчи баскычы 2012-2017-жылдары ишке ашырылган. Мында нак эмес төлөмдөр жана эсептешүүлөр үлүшүн көбөйтүүгө багытталган милдеттерди аткарууга өзгөчө көңүл бурулган. Бул баскычта «пенсионердин карты», «бюджеттик каражаттарды алуучунун карты», «банктык төлөм карттарына социалдык төлөөлөр», салык төлөмдөрүн/бажы алымдарын, айыптык төлөмдөрдү жана башка мамлекеттик төлөмдөрдү нак эмес формада бюджетке төлөө сыяктуу долбоорлор жүзөгө ашырылган. Калкка ылайыктуу жана ошондой эле өлкөнүн экономикалык коопсуздугун, бюджеттик каражаттардын төлөнүшүнүн кепилдигин камсыз кылуу максатында, 2016-жылы республиканын бардык бюджеттик уюмдары эмгек акы, пенсия, жөлөк пулдар жана башкаларды төлөө үчүн «Элкарт» улуттук төлөм картына өткөрүлгөн. Эмгек акы долбоорлорунун алкагында эмгек акысы эл аралык карттарга которулуучу бюджеттик уюмдар да «Элкарт» улуттук төлөм картына өткөрүлгөн. Калктын финансылык кызматтардан пайдалануу мүмкүнчүлүгүн арттыруу максатында, төлөм кызмат көрсөтүүлөр рыногунда жаңы катышуучулар пайда болду. Алар – дароо чекене төлөмдөр чөйрөсүндө кызмат көрсөтүүлөрдү сунуштаган төлөм уюмдары жана төлөм системасынын операторлору. Бүгүнкү күндө бул ишти 22 юридикалык жак жүзөгө ашырууда, алардын ичинен 21и төлөм системасынын оператору лицензиясына, 20сы төлөм уюмунун лицензиясына ээ. Төлөм системасын реформалоонун биринчи жана экинчи баскычтарынын жыйынтыгы боюнча министрликтер, ведомстволор жана мамлекеттик ишканалардагы касса бөлүмдөрү жабылып, бардык эсептер банктык эсептерге которулган. Ошентип, Кыргыз Республикасынын төлөм системасын реформалоонун жыйынтыгы боюнча, 2003-2017-жылдар ичинде жаңы продукттар, эрежелер, технологиялар, тейлөөлөр, ошондой эле жаңы катышуучулар пайда болгон. Нак эмес төлөмдөрдү өнүктүрүү багытында көптөгөн иштер жүргүзүлгөндүгүнө карабастан, чечүүнү талап кылган маселелер дале көп. Бул пенсияны, жөлөк пулдарды, акчалай компенсацияларды жана башка социалдык төлөөлөрдү нак эмес формада алуу менен гана эмес, бардык мекемелердин, уюмдардын жана чарба жүргүзүүчү субъекттердин кызматкерлеринин эмгек акысын банктык төлөм карттарына которууга байланыштуу. Ошондой эле банктык төлөм карттары, электрондук капчык жана башка инновациялык технологиялар аркылуу нак эмес формада алымдарды, айыптык төлөмдөрдү, транспорттук кызматтарды жана башка төлөмдөрдү төлөөнү камсыз кылуу керектелген. Ушундан улам Кыргыз Республикасынын Өкмөтү менен Улуттук банк өлкөдө нак эмес төлөмдөр жана эсептешүүлөр үлүшүн арттыруу боюнча 2018-2022-жылдарга каралган мамлекеттик программанын үчүнчү баскычын бекиткен. Мамлекеттик программа аны жүзөгө ашырууга тартылган бардык бөлүмдөр (мамлекеттик органдар, коммерциялык банктар, бизнес-коомчулуктар жана башкалар) менен тыгыз кызматташуунун негизинде жүзөгө ашырылат. Мындан тышкары жакынкы келечекке «Элкарт» улуттук төлөм системасын өнүктүрүү, жаңы төлөм инструменттерин жана кызмат көрсөтүүлөрүн колдонууга киргизүү жана «Элкарт» улуттук төлөм системасын башка өлкөлөрдүн төлөм системалары менен интеграциялоо чараларын ишке ашыруу боюнча милдеттер каралган. Атап айтканда, ЕАЭБнын алкагында «Элкарт» жана Орусия Федерациясынын «МИР» улуттук карттар системасын интеграциялоо долбоорун жүзөгө ашыруу пландаштырылууда. Бул долбоор кыргыз банктарына 2019-жылдан тартып «МИР» карттарын тейлөө мүмкүнчүлүгүн берет, ал эми «Элкарт» карттары Орусиянын аймагында да тейлөөгө алынат. Бүгүнкү күндө «Элкарт» – калктын бардык катмары пайдалана алган, тышкы саясий жана экономикалык факторлордон көз каранды болбогон жеткиликтүү жана коопсуз банктык продукт. Эми өлкөбүздөгү банктык төлөм карттары, электрондук акча, интернет-банкинг, мобилдик банкинг, үй банкинги сыяктуу инновациялык төлөм ыкмаларынын өнүгүшү тууралуу сөз кылсак. Банктык төлөм карттары бүгүнкү күндө күндөлүк турмушта ыңгайлуу, ишенимдүү жана заманбап финансылык инструмент катары республиканын төлөм кызмат көрсөтүүлөр рыногунда алдыңкы орунду ээлеп келе жатат. Банктык төлөм карттары аркылуу соода-тейлөө ишканаларында, тойканаларда, мейманканаларда, май куюучу станцияларда, интернет аркылуу товарлар, кызмат көрсөтүүлөр жана башкалар үчүн төлөөлөр ишке ашырылууда. Республиканын аймагында төлөм карттары менен эсептешүү «Элкарт» улуттук төлөм карттары жана эл аралык системалар (Visa, Mastercard, Union Pay, American Express) аркылуу ишке ашырылат. Төлөм системасын реформалоо учурунан тартып банктык төлөм карттарын чыгаруу боюнча алгылыктуу динамика байкалууда. Эгерде 2003-жылы 7 миң 755 карт чыгарылса, 2018-жылдын 1-июнуна карата жүгүртүүдөгү карттардын жалпы саны 2 миллион 238 миң 800 картты түзгөн, мунун 1 миллион 56 миң 700 карты «Элкартка» тиешелүү. 2017-жылы «Элкарт Мобайл» мобилдик тиркемеси колдонууга киргизилген, ал мобилдик акчанын альтернативдүү жана кыйла коопсуз варианты катары саналат. «Элкарт Мобайл» бардык банктардын «Элкарт» карттарын бириктирип, уюлдук телефон аркылуу суткасына 24 саат бою картыңыздагы акча каражаттарын тескөөгө, коммуналдык төлөмдөрдү, акча которууларды дароо жана коопсуз ишке ашырууга, жакын жайгашкан банкоматтар тизмегин табууга шарт түзөт. Электрондук акча Кыргызстандын нак эмес төлөмдөр рыногунда нак эмес эсептешүүлөр инструменти катары да кызмат кылат. Ал аркылуу соода ишканаларында товарлар, кызмат көрсөтүүлөр үчүн төлөөлөрдү жана интернетте төлөөлөрдү ишке ашырууга болот. Биздин өлкөдө электрондук акча чыгарууга 9 коммерциялык банк тарабынан лицензия алынган. Электрондук акча менен эсептешүүлөрдүн 10 локалдык системалары жана электрондук акча менен эсептешүүлөрдүн 6 эл аралык системалары иш алып барууда. Учурда электрондук акча өлкөбүздөгү калк арасында кеңири колдонулууда жана алардын өнүгүүсү байкалууда. 2018-жылдын I чейрегинин жыйынтыгы боюнча (2015-жылдын IV чейрегине салыштырмалуу) электрондук капчыктардын саны 3 эсе жогорулап, 820 миң 200 капчыкты түзгөн. 2018-жылдын I чейрегинин жыйынтыгы боюнча (2015-жылдын IV чейрегине салыштырмалуу) жүргүзүлүп жаткан төлөмдөрдүн көлөмү 14,5 эсеге өсүп, 2 миллиард 8 миллион сомду түзгөн. Учурда адамдар интернет жана компьютерсиз өз жашоосун элестете алышпайт, ал эми уюлдук телефон эң зарыл буюм катары калууда. Бүгүнкү күндө 20 банк кредит алуудан тышкары, бардык банктык операцияларды жүргүзүүгө мүмкүндүк берген интернет-банкинг кызматын сунуштоодо. Мобилдик банкинг кызматы 6 коммерциялык банк тарабынан сунушталат. Эсеп жана акча каражаттарын которуу боюнча SMS-билдирүү да мобилдик банкинг кызматтарынын бири. Жогоруда белгилеп кеткендей, 2016-жылы республикадагы бардык бюджеттик уюмдардын эмгек акысы, пенсиялары, жөлөк пулдары жана башка төлөмдөрү «Элкарт» улуттук төлөм картына өткөрүлгөн. Калк аны нак акчага айландыруу көйгөйүнө туш келбеши үчүн Улуттук банк тарабынан өлкөнүн алыскы региондорунда да төлөм инфраструктурасын арттырууга багытталган иш-чаралар жүргүзүлүүдө (банкоматтарды, POS-терминалдарды, банктык күркөлөрдү орнотуу). Банк секторуна түрткү берүү жана төлөм инфраструктурасын жакшыртуу максатында, Кыргыз Республикасынын Салык кодексине өзгөртүүлөр киргизилген, ага ылайык 2018-жылдын 1-январынан 2022-жылдын 31-декабрына чейин банктык жабдууларды алып келүүнү КНСтен бошотуу каралган. Улуттук банк менен коммерциялык банктар ортосунда келишим түзүлүп, анын алкагында банктар тарабынан 861 банкомат, 6 миң 865 терминал, 2 миң 680 төлөм терминалдарын, 52 банктык күркөлөрдү алып келүү пландаштырылган. Жабдуулар айрыкча республиканын региондорунда 2018-2022-жылдар ичинде орнотулмакчы. Бүгүнкү күнгө карата республикада 1 миң 502 банкомат жана 8 миң 904 POS-терминал катталган. Төлөм инфраструктурасын өнүктүрүү боюнча пландаштырылган иш-чараларды жүзөгө ашыруу пенсияны, жөлөк пулдарды жана башка мамлекеттик төлөмдөрдү, анын ичинде мамлекеттик эмес секторлорго да эмгек акынын банктык төлөм карттар аркылуу төлөнүшүн камсыз кылууга, ошондой эле өлкө бюджетине акча каражатарынын түшүүсүн көбөйтүүгө мүмкүндүк берет. Бул, өз кезегинде, финансы агымдарынын ачык-айкындуулугун камсыз кылууга жана экономиканын көмүскө секторун кыскартууга багытталган.
"Супер-Инфо" гезитинин материалдары жеке колдонууда гана уруксат.Жалпыга таратуу "Супер-Инфо" гезитинин редакциясынын жазуу түрүндөгү уруксаты менен гана болушу мүмкүн. Рейтинг:
![]() Комментарийлер(0)
Комментарий калтыруу үчүн өз ысымыңыз менен кириңиз же каттоодон өтүңүз.
|
Бөлүмдүн статистикасы
соңку 15 мүнөт ичинде колдонуучу (Катталган: , коноктор: ) бул макаланы окуду:
|