Архив
1152
1153
1154
1155
1156
1157
1158
1159
1160
1161
1162
1163
1164
1165
1166
1167
1168
1169
1170
1171
1172
1173
1100
1101
1102
1103
1104
1105
1106
1107
1108
1109
1110
1111
1112
1113
1114
1115
1116
1117
1118
1119
1120
1121
1122
1123
1124
1125
1126
1127
1128
1129
1130
1131
1132
1133
1134
1135
1136
1137
1138
1139
1140
1141
1142
1143
1144
1145
1146
1147
1148
1149
1150
1151
1049
1050
1051
1052
1053
1054
1055
1056
1057
1058
1059
1060
1061
1062
1063
1064
1065
1066
1067
1068
1069
1070
1071
1072
1073
1074
1075
1076
1077
1078
1079
1080
1081
1082
1083
1084
1085
1086
1087
1088
1089
1090
1091
1092
1093
1094
1095
1096
1097
1098
1099
997
998
999
1000
1001
1002
1003
1004
1005
1006
1007
1008
1009
1010
1011
1012
1013
1014
1015
1016
1017
1018
1019
1020
1021
1022
1023
1024
1025
1026
1027
1028
1029
1030
1031
1032
1033
1034
1035
1036
1037
1038
1039
1040
1041
1042
1043
1044
1045
1046
1047
1048
944
945
946
947
948
949
950
951
952
953
954
955
956
957
958
959
960
961
962
963
964
965
966
967
968
969
970
971
972
973
974
975
976
977
978
979
980
981
982
983
984
985
986
987
988
989
990
991
992
993
994
995
996
897
898
899
900
901
902
903
904
905
906
907
908
909
910
911
912
913
914
915
916
917
918
919
920
921
922
923
924
925
926
927
928
929
930
931
932
933
934
935
936
937
938
939
940
941
942
943
844
845
846
847
848
849
850
851
852
853
854
855
856
857
858
859
860
861
862
863
864
865
866
867
868
869
870
871
872
873
874
875
876
877
878
879
880
881
882
883
884
885
886
887
888
889
890
891
892
893
894
895
896
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
829
830
831
832
833
834
835
836
837
838
839
840
841
842
843
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
Популярдуу макалалар
|
Руслан Чойбеков, Жогорку Кеңештин депутаты: «КОНСТИТУЦИЯНЫ ӨЗГӨРТҮҮГӨ ЗАРЫЛЧЫЛЫК ЖОК»№849 8-14-февраль, 2019-жыл
– Рахмат. Сиз туура айтып жатасыз. Акыркы учурда айрым саясатчылар, коомдук ишмерлер Конституциянын текстин кайрадан карап, тиешелүү өзгөртүүлөрдү киргизиш керек деп массалык маалымат каражаттарында, тегерек стол, конференцияларда же башка коомдук талкуу болгон аянтчаларда өз пикирлерин билдирип жатышат. Айтылган сөз, каалайбызбы, каалабайбызбы, кандайдыр бир деңгээлде талкууга алынат, ал боюнча пикир алмашуу жүрөт. Бул табигый процесс. Анткени мыйзам тирүү организмдей эле, толукталып, байытылып, кошумчаланып жана коом менен мамлекеттин акыбалына жараша эл мүдөөсүн жана кызыкчылыгын эске алуу менен өзгөртүлүп турушу керек. Бирок ар бир өзгөртүүнүн артында абдан дыкаттык менен талданган анализ, экспертиза, эсептөөлөр, талкуулар турушу зарыл. Алар терең изилденип, жети өлчөнүп, бир кесилиши керек. Мамлекетибиздин Конституциясы эгемендүүлүккө ээ болгондон берки 28 жыл ичинде 11 жолу өзгөртүүлөргө дуушар болду. 11 жолу бул көппү же азбы деген суроо туулат. Менин оюмча, көп. Мисал катары ала кетсек, 200 жылдык тарыхы бар Америка кошмо штаттары Баш мыйзамына 1787-жылдан бери бир дагы жолу өзгөртүү киргизген эмес. Бизде болсо, албетте, кырдаалга жараша жүйөлүү, керектүү, коомубузга ылайык келген өзгөртүүлөр да болду, ошондой эле арасында бир адамдын жеке кызыкчылыгын көздөгөн өзгөртүүлөр да болбой койгон жок. Аларды коомчулук жакшы билет. Аягы да эмне менен бүткөндүгү белгилүү. 2010-жылы 27-июнда жалпы элибиз колдоп референдумда кабыл алынган Конституциянын жаңы редакциясы азыркы учурда толук кандуу иштеп жатат. Жаңы редакциядагы кетирилген айрым техникалык, грамматикалык каталарды жоюу максатында жана айрым жүйөлүү толуктоолорду киргизүү максатында 2016-жылы 28-декабрда айрым өзгөртүүлөр сунушталып, жалпы элдик референдумда кабыл алынып, күчүнө кирген. 2010-жылкы бүткүл элдик референдумда 2020-жылга чейин Баш мыйзамды өзгөртпөө, толуктоо жана өзгөртүүлөрдү киргизбөө тууралуу чечимди эл кабыл алган. Ал чечим ар бир келген мамлекет жетекчиси өзүнүн кызыкчылыктарынын алкагында негизги мыйзамды бурмалабаш үчүн сунушталган. Менин жеке пикирим – элдин чечимин сыйлашыбыз керек, бул – биринчиден. Экинчиден, 2020-жылга өтө эле аз убакыт калды, бир аз сабырдуу болуп, жеңил-желпи чечимдерге барбашыбыз керек го деп ойлойм. Бул тууралуу өзүнүн оюн мамлекет башчы Сооронбай Шарипович дагы 2018-жылдын декабрь айында Кыргыз Республикасынын Жогорку Кеңешинин 80 жылдыгына карата уюштурулган илимий-практикалык конференцияда сүйлөп жатып билдирди. Ал Баш мыйзамга өзгөртүүлөрдү киргизүүнүн кажети жок экендигин айтты. Президенттин бул сөзүн мен дагы толугу менен колдойм жана туура деп эсептейм. Менин оюмча, кеп Конституциянын нормаларында эмес, кеп ошол мыйзамдардын талаптарынын так аткарылышында. Коомубуз мыйзамдарды так аткарганга, сыйлаганга көңүл буруусу зарыл деп ойлойм. Бардыгыбыз жапырт ошол тартипке көнүп, баш ийип жашашыбыз керек.
Биринчиден, бул чогулуштун статусу өзү белгисиз. «Элдик курултай» деп аталганга жана элдин атынан сүйлөгөнгө бул жарандарыбыз кимден жана кандайча укук алганынын өзү күмөн. «Элдик курултай» деген институттун статусу азыркы күнгө чейин мыйзамдуу түрдө белгилене элек. Экинчиден, бул сунуштун өзүн көтөрүп, талкууга салган туура эмес. Бул маселенин козголушуна мен негизинен каршымын. Орус тилинин статусу азыркы учурда жакшы эле көңүл бурулуп бекемделген жана ушул калыбында калуусу керек деп эсептейм. Орус тилинин расмий деген макамынын биздин мамлекетибиздин өсүп-өнүгүүсүнө салымынан башка зыяны тийген жок деп ойлойм. Ал эми өзүбүздүн кыргыз тилибиздин өнүгүшүнө, элибиздин калың катмарына жайылтылышына биз өзүбүз мамлекеттик деңгээлде өзгөчө кам көрүп шарт түзүүбүз зарыл. Тиешелүү мыйзамдар кабыл алынган жана башка укуктук актылар иштеп жатат. Болгону, өкмөт акча каражаттарын караштырып таап, анан ага ылайык тиешелүү иш-чараларды максаттуу план менен иш жүзүнө ашырууга тийиш. Мындай маселелерди көтөргөндөн мурун экономикабызды ойлойлу, кошумча жумуш орундарды түзүү жагын карайлы, анан акча каражатыбыз пайда болгондо тил жана маданият маселелерин чечкенге оңой болуп калат. Бүгүн орус тили биздин экономикабыздын өнүгүүсүнө жолтоо болуп жаткан жок да? Тескерисинче, чет өлкөлөрдө биздин 1 миллиондон ашуун жараныбыз нан таап иштеп, үй-бүлөсүн багып, өлкөбүздө жашап жаткан туугандарына, ата-энелерине жардам берип жүрүшөт. Жеке өзүлөрү гана пайда көрбөстөн, мамлекеттин экономикасына да салым көрсөтүп келишет. Алардын көбү Орусия Федерациясында. Бул мигранттар жыргаган жашоодон улам Орусияга кетишкен жок да. Аларга бул жерден шарт түзүп бере албаганыбыздан улам, иш орундарын түзө албаганыбыздын айынан кетишти. Аларга шарт түзүп бербегенден кийин, жок дегенде зыяныбызды тийгизбейли. Бул маселени көтөргөндөр чет мамлекеттерде жүргөн биздин жарандарыбыздын укугун, акыбалын жана көйгөйлөрүн эске алуулары абзел. Аларга туура эмес, ойлонулбай сүйлөнгөн сөзүбүздүн залакасы тийип калбайбы деген суроо салышыбыз керек. Орусия бизге стратегиялык өнөктөш, Евразиялык экономикалык шериктеш мамлекет. Экономикалык жактан бизге эбегейсиз чоң жардамын берип келет. Бул мамилелерди биз баалап, туура саясат жүргүзүшүбүз керек деп ойлойм.
Эл арасына туура эмес маалыматты таркатып, эки тараптуу калыптанып калган мамилени бузууга аракет кылган күчтөрдүн ою ишке ашпасы бардыгына маалым. Алар жайылтып жаткан цифралар жана башка көрсөткүчтөр бир нече эселеп көбөйтүлүп көрсөтүлүп жатат. Чындыгында, реалдуу цифралар башкача. Айта кетсек, бул тууралуу маалыматты Кыргыз Республикасынын өкмөтү парламентке келип эл өкүлдөрүнүн алдында да расмий түрдө берди. Кеңири талкуу, суроо-жооптор болуп, депутаттар тарабынан да сунуштар айтылды. Реалдуу расмий маалымат менен туура эмес таркатылып жаткан маалыматтар эки башка болуп чыкты. Айта кетсек, Кыргыз Республикасынын Чек ара кызматынын маалыматына ылайык, биздин мамлекетке 2018-жылдын ичинде болгону 35 215 кытай жараны кирип, кайра 34 436 жаран чыгып кеткен. 2017-жылдагыга салыштырмалуу кытай жарандары 6092ге аз киришкен. Андан тышкары Тышкы иштер министрлигинин маалыматы боюнча, 2018-жылы кытай жарандары 21 017 виза алышкан, анын ичинде 14 492 виза электрондук негизде берилген. Мамлекеттик каттоо кызматынын расмий билдирүүсүнө карасак, 2018-жылы Кыргызстанда убактылуу жашоого уруксат алган кытай жарандарынын саны – 11 966. 2017-жылы – 18 312 уруксат кагазы алынган. Анын ичинен 2018-жылы Кыргыз мамлекетинде убактылуу эмгектенүүгө уруксат кагазын 9498 кытай жараны алган болсо, 2017-жылы 11 593 жаран алган. Өзүңөр байкагандай, тескерисинче, жылдан жылга цифралар азайып жатканын көрүп жатабыз. Дагы айта кетсек, 2010-2018-жылдардын аралыгында 60 кытай жараны менен кыргыз жарандары баш кошуп, никелерин расмий түрдө катташкан. Ал эми Кыргыз мамлекетинин жарандыгын 6 кытай жараны алып, мамлекетибиздин тургуну болуп калышкан. Көрдүңүздөрбү, таркатылып жаткан маалыматтарда он миңдеген жарандар жөнүндө айтып жатышты эле, расмий булактар бир нече эсе аз цифраларды берип жатышат.
Кытай Кыргызстандын стратегиялык өнөктөшү, жакшы коңшулук сый мамиледе болуп жатат. Дүйнөнү дүңгүрөткөн, экономикасы өтө өнүккөн, миллиарддан ашкан калкы бар гигант Кытай мамлекети менен биз кызматташтык позицияда болгонун жакшы көрсөткүч катары кабыл алып, түшүнүү менен иш алып барышыбыз керек. Мамилени бузуп алсак, бул бир тараптуу эле Кыргыз мамлекетине зыян алып келет. Кытай бул жоготууну байкабай да калышы мүмкүн.
Булар – Кылмыш-жаза; Жоруктар жөнүндө; Жазык-процесстик; Жазык-аткаруу; Эреже-тартип бузуулар жөнүндө кодекстер жана «Пробациялоо жөнүндө», «Мунапыс негиздери жана аны колдонуу тартиби жөнүндө» мыйзамдары. Толуктоолор, өзгөртүүлөр, албетте, бирөөнө жагат, бирөөнө жакпайт. Жактырган тараптар да болот, жактырбагандар андан көп болот. Бул мыйзам ченемдүү көрүнүш. Жашоо бир орунда турбайт да. Бирок коомдун жана мамлекеттин акыбалына жараша табигый процесс өз нугу менен жүрө бериши керек. Жогоруда айтып өткөндөй, ар бир өзгөртүүнүн артында абдан терең жасалган анализ, экспертизалар, эсептөөлөр, талкуулар турушу зарыл. Катачылыктар кетпей койбойт, алар сөзсүз орун алып турат. Ишке киргенде бул мыйзамдар кандай таасирлерге дуушар болот аны да байкап, ошого жараша кайрадан тиешелүү түзөтүүлөрдү киргизсек болот. Ага мыйзам жол берет. Идеалдуу, кынтыксыз мыйзам эч качан болгон эмес. Аны баарыбыз билип түшүнүп турабыз. Кабыл алынган мыйзамдардын нормалары, мезгил талабына жараша, реалдуу турмушка ылайык келтирилип туруусу зарыл. Жакында эле ушул мыйзамдардын өкмөт тарабынан аткарылышы тууралуу маалыматты Жогорку Кеңештин жыйынына келип вице-премьер-министр Жеңиш Разаков билдирди. Талкуунун жана суроо-жооптордун жыйынтыгы менен парламент токтом кабыл алып, Кыргыз Республикасынын өкмөтүнө тиешелүү тапшырмаларды берди. Айта кетсек, аракеттеги мыйзамдарды өз ара шайкеш келтирүү, жаңыдан ишке киргизилген ченемдик-укук актыларында кетирилген калпыстыктарды кайра тактоо, айып пулдардын көлөмүн кайрадан тактап карап чыгуу, мыйзамдардын ишке ашырылышын камсыз кылган иш-чараларды колго алуу жана башка бир топ маанилүү маселелерге көңүл бурулуусу керектиги белгиленди. Мыйзамга болгон өзгөртүүлөрдүн эң негизги максаты – бул айып пулдарды көбөйтүп бюджетти толтуруу болбошу керек. Негизги максат – калкыбызды, жарандарыбызды мыйзамды сыйлоого үйрөтүү, айлана-чөйрөнү коргоого үйрөтүү, тегерегиндеги башка жарандарды сыйлоо жана аларга аяр мамиле кылуу, мамлекетибиздеги коопсуздукту жана тынчтыкты сактоо, коомубузду укуктук маданиятка үйрөтүү, жол коопсуздугун сактоо, жолдогу болгон кырсыктардын санын азайтуу, жарандардын өлүмүн кыскартуу жана өмүрүн коргоо болушу керек. Ар бир жараныбыз коомдогу өзүнүн укугун жана милдеттерин билип, жоопкерчилигин сезиши керек. Жоопкерчилик жок болсо, мыйзамды сыйлоо эч качан орнобойт. Өнүккөн, укуктук маданияттын туу чокусуна жетишкен мамлекеттер дагы өз учурунда иш-чараны ушуга окшогон аракеттерден баштаган. Көптөгөн жылдар өтүп, ал мамлекеттеги коом да ошого көнгөн жана жүрүм-турумун мыйзамга ылайыкташтырышкан. Алыс кетпей эле, КМШ өлкөлөрүнүн статистикаларын карасак деле, алардын айып пулдарынын көрсөткүчтөрү биздикине караганда кыйла жогору. Албетте, ал мамлекеттердин жарандарынын айлык акылары да жогору деген сөз айтылышы мүмкүн. Башкасын айтпай эле, бир гана беренени мисал катары келтирип көрөлү. Коомчулукта өтө эле талкууга алынган маселенин бири болгон – мас абалында автотранспортту башкаруу беренеси боюнча салыштырмалуу анализ жүргүзсөк, анда биз төмөнкү таблицаны көрөбүз: Өзүңүздөр байкагандай, эң төмөнкү айлык маянага карата белгиленген айып пулдун өлчөмү Кыргызстанда 13,5 эсеге туура келет. Ал эми алыс кетпей, Казакстан менен Өзбекстанда 30 жана 20 эселеп айырмаланат. Демек, бизде бул көрсөткүч салыштырмалуу аз эле деп эсептейм. Эң кымбат болгон адам өмүрү, жарандардын ден соолугу, мамлекеттин жана коомдун коопсуздугу жөнүндө сөз болуп жатканда, эч кандай акчалай өлчөмдөр мааниге ээ болбошу керек. Дагы бир белгилей кетчү нерсе, өтө катуу коомдук талкууну жараткан «түкүрүк» маселеси. Менин жеке пикирим, негизинен бул айып пулдун киргизилиши абдан туура. Ал эми айрым кесиптештерим көтөрүп жаткан «кодекстин башка бөлүгүнө жазылып калыптыр, юридикалык жактан туура болбой калыптыр» деген кептер болгону кодексти даярдаган жумушчу топтун техникалык катасы болушу мүмкүн. Ал өзгөртүүлөрдүн негизинде калыбына келчү маселе. Тарыхы тереңге кеткен элибизде уңгулуу сөздөрүбүз көп. Жер эне, «эл эмгегин жер жебейт», «жери байдын эли бай» жана ушундай жерибизди даңазалаган көптөгөн маанилүү, маңыздуу кептерибиз бекер жерден чыкпаса керек. Анан ошол ыйык жерибизге түкүргөндү кандай бааласак болот? Биринчиден, коомдук тартип, экинчиден, маданият, үчүнчүдөн, гигиена, тазалык, төртүнчүдөн, медициналык жагдайды эске алсак, анда бул өзгөртүүнүн киргизилишин жапа тырмак колдоого алышыбыз керек. Бирок бул берененин иштешинин механизмдерин жакшыртуу максатында кайра карап, тактоо иштерин жүргүзүү максатка ылайык. Коомдук тартипке чакырып, маданияттуулукка үйрөтүүнү жарандарыбызга бала кезинен эле жайылтууну колго алуу зарыл. Бул нерсе калкыбыздын калың катмарынын аң-сезимине бекем орноосу мезгилдин талабы.
Спорт чөйрөсүнөн тышкары Асылбек уулу Дамирбек саясатка да аралашып, өзүн жакшы жагынан элге тааныта алды. Кыргыз Республикасынын Жогорку Кеңешинин 2009- жана 2015-жылдагы 4-6-чакырылыштарынын депутаты болуп шайланган. Депутат катары өз шайлоочулары менен тыгыз байланышта болуп, колдон келген жардамын көрсөтүп келди. Коллегалардын арасында өзүнүн орду жана аброю бар эле. Спорт жана жаштардын көйгөйлөрүн байма-бай көтөрүп, маселелерди кабыргасынан коюп турчу. Анын Казакстандын коопсуздук кызматы тарабынан кылмышка шектелип кармалышы биз үчүн абдан күтүүсүз болду. Коомчулукта да бул жагдай кызуу талкууга алынып, бүгүнкү күнгө чейин түшүнүксүз болуп келет. Белгилүү болгондой, 2018-жылдын 17-февралында казак жергесинде экономикалык кылмышка каршы жүргүзүлгөн атайын операциянын жыйынтыгында контрабандалык кылмыш менен алектенет деп жалпысынан 35 адам кармалып, камакка алынган. Анын ичинде Асылбек уулу Дамирбек жана дагы эки кыргыз жараны кармалып, убактылуу камоочу жайына киргизилген. Аларга казактардын кылмыш кодексинин 234-беренеси – «Экономикалык контрабанда» жана 264-берене – «Улут аралык кылмыштуу топтун мүчөсү болуу жана аны түзүү же болбосо башкаруу» деген беренелер менен айып коюлуп, азыркы учурда Алматы шаардык сотунда сот процесси жүрүп жатат. Соттук териштирүүнүн негизинде бир топ дал келбестиктер жана түшүнбөстүктөр ачыкка чыгып жатат. Бара-бара баарыбызга толук маалымат белгилүү болот го деген ойдомун. Кесиптешибиз Дамирбекке укуктук, моралдык колдоо көрсөтүп, дем берүү иретинде биз Жогорку Кеңештин депутаттары Алматы шаарына барып, соттук отурумдарга катышып келип жатабыз. Жеке өзүм акыркы айдын ичинде эле 5 жолу барып сот отурумуна катышып, процесстин өтүшүн өз көзүм менен көрүп байкоо салып келдим. Андан тышкары журналисттик байкоо салабыз деген массалык маалымат каражаттарынын өкүлдөрүнө да тишелүү шарттарды түзүп, уюштуруу жагынан жардам берип жатабыз. Эгерде камакка алынган учурда Дамирбек Асылбек уулу казак жараны деп таанылып камакка алынса, 2018-жылдын декабрь айынан баштап аны кыргыз жараны катары карап жатышат. Бул болсо соттук процесстин жүрүшүнө сөзсүз оң таасирин тийгизет. Атайын операция учурунда Дамирбектин жанынан табылган казак паспорту мыйзамсыз деп табылып, жарактан чыкты. Демек, анын казак жараны экендиги мыйзамсыз деп аныкталды. Ал эми Казакстан менен биздин мамлекеттин ортосундагы кол коюлган эл аралык келишимдердин негизинде, кыргыз жаранын казактар кармаган учурда өз жарандыгына жараша Кыргызстанга өткөрүп берүүгө толук мүмкүнчүлүк бар. Буюрса, бул ишти парламент дагы, коомчулук дагы өз көзөмөлүнө алып, иштин оң жагына чечилишине бардык аракетибизди жумшайбыз деген ойдомун.
"Супер-Инфо" гезитинин материалдары жеке колдонууда гана уруксат.Жалпыга таратуу "Супер-Инфо" гезитинин редакциясынын жазуу түрүндөгү уруксаты менен гана болушу мүмкүн. Рейтинг:
![]() ![]() Талкуу жабык. |
Бөлүмдүн статистикасы
соңку 15 мүнөт ичинде колдонуучу (Катталган: , коноктор: ) бул макаланы окуду:
|