Архив
1152
1153
1154
1155
1156
1157
1158
1159
1160
1161
1162
1163
1164
1165
1166
1167
1168
1169
1170
1171
1172
1173
1100
1101
1102
1103
1104
1105
1106
1107
1108
1109
1110
1111
1112
1113
1114
1115
1116
1117
1118
1119
1120
1121
1122
1123
1124
1125
1126
1127
1128
1129
1130
1131
1132
1133
1134
1135
1136
1137
1138
1139
1140
1141
1142
1143
1144
1145
1146
1147
1148
1149
1150
1151
1049
1050
1051
1052
1053
1054
1055
1056
1057
1058
1059
1060
1061
1062
1063
1064
1065
1066
1067
1068
1069
1070
1071
1072
1073
1074
1075
1076
1077
1078
1079
1080
1081
1082
1083
1084
1085
1086
1087
1088
1089
1090
1091
1092
1093
1094
1095
1096
1097
1098
1099
997
998
999
1000
1001
1002
1003
1004
1005
1006
1007
1008
1009
1010
1011
1012
1013
1014
1015
1016
1017
1018
1019
1020
1021
1022
1023
1024
1025
1026
1027
1028
1029
1030
1031
1032
1033
1034
1035
1036
1037
1038
1039
1040
1041
1042
1043
1044
1045
1046
1047
1048
944
945
946
947
948
949
950
951
952
953
954
955
956
957
958
959
960
961
962
963
964
965
966
967
968
969
970
971
972
973
974
975
976
977
978
979
980
981
982
983
984
985
986
987
988
989
990
991
992
993
994
995
996
897
898
899
900
901
902
903
904
905
906
907
908
909
910
911
912
913
914
915
916
917
918
919
920
921
922
923
924
925
926
927
928
929
930
931
932
933
934
935
936
937
938
939
940
941
942
943
844
845
846
847
848
849
850
851
852
853
854
855
856
857
858
859
860
861
862
863
864
865
866
867
868
869
870
871
872
873
874
875
876
877
878
879
880
881
882
883
884
885
886
887
888
889
890
891
892
893
894
895
896
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
829
830
831
832
833
834
835
836
837
838
839
840
841
842
843
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
Популярдуу макалалар
|
Абидин Темиров, Кыргыз Республикасынын Эмгек сиңирген артисти: “РЫСПАЙ АБДЫКАДЫРОВДУН АКЫРКЫ ШАКИРТТЕРИНИН БИРИМИН”№1071 16-22-июнь, 2023-ж.
– Музыкага болгон шык, кызыгуу бала бакчадан эле башталды. 3 жашымдан баштап ырдап баштаган экенмин. Бала бакчада музыкалык факультетти бүткөн, фортепианону мыкты ойногон профессионал музыкант Жайнак Темиралиев мугалим эле, ошол киши абдан таасир этти. Ритмди сезе билген таланттуу балдарды өзүнчө бөлүп алып сабак берет эле. Кийин музыкалык мектепке да ошол агайым окутту. Өсөр Темиралиев деген бир тууган агасы бар эле, ал мага өзүнчө сабак берип жүрдү. Бала күндөн эле гастроль эмне экенин билип калдым. Каникул убагында Кудайберген Темировдун шарапаты менен аймактарды кыдырып, Ысык-Көлдү биринчи жолу көрүп келгем. Ошондо Фрунзеден Жолдубай Кайыпов, Роза Рыскельдинова сыяктуу теледен көрүп кумир тутуп жүргөн адамдарды жанынан көрдүм. Ал кезде 5-класста элем. Кийинки жылы да Ноокат райондук “Алтын-Булак” ыр-бий ансамбли менен келип кеттим. Ыр дүйнөгө болгон кызыгуум ошентип өөрчүдү. Музыкалык мектепте абдан жакшы такшалдым десем болот. Мектепти аяктап, 1983-жылы Оштогу музыкалык окуу жайга тапшырдым. Музыкалык мектептен кийин музыкалык окуу жай чыгармачылыктын улуу жолуна аттанган трамплин болуп калды. Дегеле мугалимдерден жолдуу экем, мыкты музыканттарга туш болдум. Кийин Асанкалый Керимбаев, Жолдошбек Мамажанов, Токон Эшбаев, Түгөлбай Казаков, Ибрагим Жунусов сыяктуу бир топ залкар таланттар менен да көп жүрдүм. Чындыгында, устаттарга абдан баймын. – Рыспай Абдыкадыровду мен бала кезде Кудайберген Темиров агайыбыз айылга алып барганда көргөм. Ошол боюнча музыкалык окуу жайга барганда тааныштым. Үйүнө барып, кийин гастролдордо бирге көп жүрүп, ата-баладай болуп калдык. Улуу устаттарымдын бири Рыспай Абдыкадыров. Ал мага убагында жакшы баасын берген, колун артына алып училищеге келет эле да, отургузуп алып чоң формадагы соната, полифония, чет элдик композиторлордун чыгармаларын ойнотуп, укчу. Дегеле Рыспай Абдыкадыров көбүнүн устаты, мен анын акыркы шакирттеринин бири болуп калдым. Бирок анын шакирттери аны менен эле токтобойт, көзү өткөндөн кийин да рыспайчылар көбөйдү. Баары анын шакирттери десем болот. Көзү өтсө дагы ырчыларга пайдасы тийип, бүгүнкү күнгө чейин устат болуп келатат. Дагы далайынын устаты болот ал киши. – Ошто окуп жүргөндө Жибек комбинатынын алдында маданият үйү бар экен, ошол жерде Гүлшайыр эже (ред.: Садыбакасова) “Кыз-Буракты” жетектейт экен, биринчи жолу ошол кыздарды ырдатып, аккомпаниатор болуп жарым "ставкада" ишке киргем.Чыгармачылык жолум ошол жактан башталган. Музыкалык мектепте да сабак берип жүрдүм. 1987-жылы Ош филармониясына ишке кирдим. Ал жерде бир топ обонум жаралды. 1990-жылдары Бишкекке келдим. Бул жактан Жаныбек Алыкулов менен биргеликте республикалык сатира жана юмор театрын ачтык. Ошол мезгилде Чүй облусуна Апас Жумагулов губернатор болуп калды. Анан “Чүй облусуна бир театр керек экен, силердин театрыңарды Чүйгө өткөрсөк жакшы болот эле” деп калышты. Ошентип Чүй облустук Шаршен Термечиков атындагы куудулдар театры түзүлдү. Болгону Жаныбек Алыкулов экөөбүз элебиз, директору да, көркөм жетекчиси да, шоопуру да өзүбуз. Анан кызматкерлерди ала баштадык, “Аралаш” тобун, Атайбек Бөдөшов, Каныкей Эралиева, Күмөндөр Абыловду, Гүлнур Сатылганованы, Медербек Кадыршаевди чакырдык. Кыргыз Эл артисти Гүлайым Каниметова, Асыл Набиеваны алдык. Анан Оштон Марат Алышпаев менен Бектен Абдылдаев келип калды. Жаныбек менен акылдашып Марат Алышпаевди директор, Бектен Абдылдаевди режиссёр кылып алдык. Көп ырчы-чоорчу, актёр-актрисалар иштеп калышты. Ошентип Чүй облустук театры чоң театрга айланды. Ошол жерден көбүнүн бактысы, таланты ачылды. 1985-жылы чыгармачылык чоң дүйнөгө аттанып, кызыгына батып, ысыгына күйүп, суугуна тоңуп дегендей, эмне деген улуу инсандар менен тааныштым, батасын алдым. Абдан сыймыктанам. Көп учурда өткөн күндөрдүн баарын чогултуп карасаң эсептелүү эле бактылуу мүнөттөр эсиңде калат го, а меники ошол жылдардын ар бир күнү, сааты, мүнөтү бактылуулук эле. Атактуулук боюнча, чынын айтыш керек, тим эле бой көтөрүп асманга учпасам да, андан ылдыйраак жактарда болдум (күлүп). Ата-энебиздин тарбиясы бекем эле, “Өтө кызыл бат оңот, адам болом десең жолдун чекеси менен жүр” дешчү. Атам “элдин уулу болуш кыйын, чоң жоопкерчилик, этият болуп жүрүшүң керек” дечү. – Алгачкы обонум 1978-79-жылдары жазылды, бала бакчадагы, мектептеги эжекелериме арнап Айгүл Узакованын сөзүнө жазылган “Эжекеме” деген ырга обон жараттым. Негизи бул ырдын кайрыктары бала бакчада эле келген эле, аны 1-2-класстарда кыңылдап жүрдүм, анан 3-4-класстарда жазылды. Демек, эң алгачкы кайрыктар 5 жашымда чыгыптыр. Бул ырды “Ак шоола” балдар хору ырдап, балдардын сүйүктүү ырына айланды. “Табият жана музыка” деген Алыкул Осмоновдун сөзүнө жазылган обонумду Каныкей Эралиева эң биринчи ырдап чыккан. “Кереметтүү аппак Ала-Тоо” деген ырым бала кезде жазылган, бирок сөзүн өзүм жазгандыктан, жакчу эмес. Кийин акын Эркин Тазабеков агайга сөзүн жаздырып, аны 90-жылдары Динара Акулова ырдап чыкты. Ошол жылдары аябай хит болду. “Кайыр кош” деген ырымды Токтобүбү Черикчиева ырдап чыкты. Бир күндө ырды популярдуулукка жеткирди, өзүнүн да атагы чыкты. Анын сөзүн да өзүм жазган элем, кайра Эркин Тазабековго оңдоп бериңиз деп кайрылсам, ал ырга өзүнүн башынан өткөн окуяны жазып коюптур. Ошентип обон да башкача болуп калды. Анан өзүм да ырдап чыгайын деп “Ата Журтум” деген ырымды ырдап чыктым. Негизи эле обондорумду бир топ ырчылар аткарышты, Гүлнур Сатылганова, Каныкей Эралиева, Клара Алибекова, Самара Каримова, Мирбек Атабеков жана башка. Жаныбек Алыкулов экөөбүз чогуу көп жүрүп, ортодон көптөгөн тамашалуу ырларды жараттык. Азыр да бир топ обондорум бар, дагы деле бүтө элек. Анын үстүнө ишкерлик көп убакытты алып коёт экен. – “Шорпо” ыры жөнүндө көп сурашат. Ал эми обон деле эмес, мындай эле кайрыктар. Жаныбек экөөбүз Нарында гастролдо жүрүп концерттен кийин мейманкананын ресторанына кирип тамак сурасак, биринчиге деле, экинчиге деле шорпо дейт. Наны жок, шоколад, печеньени шорпого кошуп ичтик. Ошентип шорпо, шорпо деп жатып кайрык чыгып калды, анан Жакем сөзүн жазды, обонун мен чыгара койдум, ошентип тамашалуу ыр жаралып калды. Аны Кочкордо сахнага чыгып аткарганда эле эл жакшы кабыл алды. Кийин Ысык-Көлгө барганда бир куплетин, Таласка барып бир куплетин, анан Чүйдү кыдырып жүрүп дагы бир куплет жазды. Жакем экөөбүздүн “Алтын балык” деген да ырыбыз бар. Интермедиялардан үзүндүлөрдү Жакеме ойноп берип калчумун, анда “ой, сенден өткөн куудул жок, сен куудул эле болушуң керек” деп калчу. Мен эми куудул эмесмин да, сыныктан башканын баары жугуштуу дегендей, Жаныбек Алыкулов деле кийин обончу болуп кетпедиби. Куудул болуп сахнага чыккандан уялчумун, тартынчумун, чынында. Ошол учурда уяң жигит элем. Сүйлөгөндү Жакемден үйрөндүм (күлүп). Ошентип экөөбүздүн “сен шайтан, мен шайтан, экөөбүз тең бир шайтан” деген тамашалуу ырыбыз чыкты. Жакем экөөбүз ага-ини эмес, достой эле жүрдүк. Кийин анын көзү өткөндө өзүмдү коёрго жер таппай, дүйнөдөгү бүт баарын жоготкондой болуп жаман болдум. – Бир жолу Жаныбек Алыкулов, Замирбек Үсөнбаев, Айтбү Атамкулова болуп Москвага барып калдык. Ал жерде Абсамат Масалиев студенттер, илим жактаган докторант, аспиранттар менен 1 саат чогулуш өтмөк экен. 1 сааттык чогулушу 5 сааттан ашып кетти. Биз сахнанын артында отурабыз күтүп. Президиумда Абсамат Масалиев, Аскар Акаев, Апас Жумагулов, Таштанбек Акматов, Чыңгыз Айтматов отурат. Ошондо Масалиевдин үнүн угуп отура берип кулагыма сиңип калыптыр. Кечинде Геннадий Казановдун концертине бардык, ал Ленинди, Брежневди, Ельцинди деле туурап жатат, залда он миңдеген көрүүчү күлүп жатат. Анан кечинде кайтканда Жаке Горбачёвду туурап кирди. А мен болсо Масалиевди туурадым. Экөөбүз бири-бирибизди карап алып күлөбүз. Ошентип Бишкекке келгенде өзүнчө диалог кылып элге чыгардык. Алгачкы аткарганыбызда эл күлгөн жок, партиялар элдин жүрөк үшүн алып койгон да. Бара-бара жакшы кабыл алып кетишти. Ошентип музыканттыгым, обончулугум калып эле, пародист болуп чыга келдим. Ошондо Абсамат Масалиев бизди чакырып коноктоп чай берип, сыйлап узаткан. Аябай тамашакөй, жөнөкөй киши эле. – Бир жылдары элге төбөсү көрүнүп калган инсандар мени Эмгек сиңирген артист наамына көрсөтүштү. А мен уялып “устатым Рыспай Абдыкадыров кечээ жакында эле алды, мен жашабай жатып алганым туура эмес” деп болбой койгом. Кийин ортомчу бирөөлөр “акча берсең Эмгек сиңирген артист наамын алып беребиз” деп калышты. “Жарыктык кишилер, убагында бекер берилгенде албай, анан акчага алмак белем?” десем, “мындай болсоң чоң ийгиликтерге жетпейсиң” деген сыяктуу сөздөрдү айтышты. Чыныгы чыгармачыл адам атак-даңк, наам дегенге кызыкпашы керек. Талантты таланттай кылып элге бериш сенин парзың, милдетиң. Мыкты аккордеончу эч качан өзүн мыктымын деп айтпайт. Бир жолу Кыргыз драма театрына барсак, Бакен Кыдыкеева отуруптур. “Эй, Горбачёв менен Масалиев, келгиле менин жаныма” деп чакырды. Үчөөбүз көпкө баарлаштык. Анан кетели деп жатсак Сабира эже (ред.: Күмүшалиева) келатат. Ал киши башынан өткөн нерселерди айтып берип бизди бир башкача эмоцияга бөлөдү. Анын улуулугунун, чыныгы талант экенин ошондо көрүп суктандым, анын таасири менен бир ай бою башка дүйнөдө жүрдүм. Советбек Жумадыловду аткарган ролдорунан улам жаман көрө берчүмүн. Көрсө, жашоодо оң каарман экен. Уйгурча укмуш сүйлөчү, аябай тамашакөй, куудул да эле. Башынан өткөн окуяларын айтып берип жатса мага өзүнчө эле роль аткарып жаткандай көрүндү. Ага аккордеон менен ырдап берсем, “сен өмүр бою ырда, эч тынба, үйү жок тентимиштер суранса да ырдап бер, сен бул дүйнөгө ырдаганы, аккордеон ойногону келгенсиң” деп моюнума бир топ жүктү үйүп койду. – Абидин мыкты музыканттардын бири. Аккордеонду күчтүү мугалимден үйрөнгөн. Өзүндө да жаратмандык жөндөм бар экен, ошондон улам чыгармаларды ойногондо керемет кайрыктар менен кооздоп, угармандын сезимин кытыгылап жиберет. Ал изденгич обончу. "Жолугуу үчүн коштошкон" же "Сен эми кеткиң келди..." деген обону анын оригиналдуу композитор экенин айтып турат. Абидиндин пародиялары да өзүнчө сөзгө татыйт. Кыскасы, Абидин өнөргө кокусунан келген киши эмес. – Абидин Темиров кыргыздын колоритиндеги ырларды алып жүргөн, фольклор менен эстрадалык ырларды жуурулуштура билген мыкты обончу. Рыспай Абдыкадыров, Асанкалый Керимбаев сындуу мыкты обончулардын жолун жолдоп, алардан кийинки белгилүү болуп калган талант. Гүлнур Сатылганова ырдап жүргөн “Сагынарым өзүң бол” ырынын обонун жаратып алып, бирок ылайыктуу текст таппай жүргөн экен. Мага обонун угузганда эле жакты, обонго эргип, жарым саатка жетпеген убакта текст жазып бергем. Обон менен текст куштун эки канатындай болуп жарашып калды. Демек, менин көңүлүмдөгү, жүрөгүмдөгү обонду жазган экен. Апасы менен бир телекөрсөтүүгө тартылып, анда “Апакеме” деген ыр жазып бердим. Анда да экөөбүздүн оюбуз жуурулушуп, жакшы ыр жаралды. Абидин ырдын түпкү маанисине, обондун ыргагына, кайрыктарына, ар бир сөзгө басым жасап жакшы изденип иштеген обончу. Андан дагы жакшы обондорду күтөм. Табияттын коюнуна чыкканда анын “Табият жана музыка” деген ырын эстейм. Терең ойлонот, аз жана саз жазат. – Абидин Кыргызстандагы күчтүү музыканттардын бири. Анын обондорунун өзгөчөлүгү, алган аккорддору, түрдүү музыкалык аспаптарда ойной билгени өзгөчө, классиканы да, эстрадалык жанрда да ойнойт. Ырдаганда да өзүнүн тембри бар, аябай күчтүү музыкант, ар бир обону оригиналдуу. Сөзгө маани берип обон жазган мыкты композитор. Ар бир ыры өзгөчө, анда “начар ыр болуп калды” деген жок. Эл артисти наамын алганга татыктуу музыкант. Ырларды кайгылуусун кайгылуу, шаңдуусун шаңдуу кылып жүрөгү менен ырдайт. Мен “Табият жана музыка” деген ырын ырдагам. – Абидин Темировду 1985-жылдан бери тааныйм. Жаныбек Алыкулов менен жүрүп Абсамат Масалиевди, Аскар Акаевди туурачу. Ошол кезден бери сыртынан билчүмүн. Кийин жакындан таанышып иштешип, далай концерттерде чогуу жүрдүк. Жакшы музыкант, жакшы обончу. Обондору профессионалдык деңгээлде, формасы, түзүлүшү, стили, улуттук колорити жагынан да мыкты. Диапазону кенен, гармонияга бай, жакшы обондору бар. Өзү да жакшы ырдайт, аккордеондо жогорку чеберчиликте ойнойт. Техникасы жакшы. Өзүн да жакшы көрөм, кичи пейил, көп сырдашып сүйлөшүп калабыз, жакшы жигит. Анын ырлары бүгүн ырдалып, эртең өчүп калчу ырлардан эмес. – Абидин театрда, мен филармонияда иштеп жүргөн кезде анын “Кайыр кош” деген ырын жактырып калдым. Ага чейин мен комузчу катары жүрчүмүн. 1990-жылдардын башында анын “Кайыр кош” ырын, Бакай Ташиев байкенин “Жолугуу” деген ырын биринчи жолу эстрадада ырдап чыккам. Абидиндин ыры менен элге эстрада ырчысы катары таанылдым. Ошондон бери чыгармачылык байланыштабыз, үй-бүлөлүк да катышта болдук. Андан кийин Надырбек Алымбеков байкенин сөзүнө жазылган “Ойлойсуңбу?” деген ырын да ырдап, бирок анын аягына чыкпай калдым. Аранжировкасын жоготуп жибердим. Ошол ырды кайра жаздырсамбы деп жүрөм. Абидин абдан адамгерчиликтүү, күчтүү талант, күчтүү музыкант, пародист деп айтсам да болот. Мен билгенден көп элге жардам берип жүргөн жүрөгү таза адам. Рыспай агайдай улуу адамдардын тарбиясын алган киши. Талантына таазим этем. – Абидин Темиров менин устатым, көп жылдан бери жанында жүрөм. Абидин аке Союз кезинде күчтүү мугалимдерден билим алган. Учурда алдынкы аккордеончулардын бири, күчтүү композитор. Жашоодо атамдай болуп калган киши, мамилебиз жакшы, адамдык сапаты бийик. Ар дайым жакшы кеңештерин айтып, жакшы жолдорду көрсөтүп жүрөт. Ушундай кишиден сабак алганыма сыймыктанам. Гулийпа Маметосмон кызы "Супер-Инфо" гезитинин материалдары жеке колдонууда гана уруксат.Жалпыга таратуу "Супер-Инфо" гезитинин редакциясынын жазуу түрүндөгү уруксаты менен гана болушу мүмкүн. Рейтинг:
![]() Комментарийлер(0)
Комментарий калтыруу үчүн өз ысымыңыз менен кириңиз же каттоодон өтүңүз.
|
Бөлүмдүн статистикасы
соңку 15 мүнөт ичинде колдонуучу (Катталган: , коноктор: ) бул макаланы окуду:
|